School zonder leraren en les, waar kan ik klagen?

Hallo,

Ik heb een vraag.
Ik ben dit jaar begonnen aan een nieuwe opleiding aan de Campus te Winschoten.
Alleen heb ik dit jaar bijna nog geen les gehad, de leraren zijn weg en het enige wat wij op school doen is Facebooken en films kijken.
Ik heb al een klacht gedaan bij de teamleider en die zal er wat aan doen, het is 2 dagen goed gegaan en nu heb ik nog steeds geen lessen.
Op 2 dagen van de 5 heb ik les, omdat er maar 3 leraren zijn die echt de moeite doen om ons les te geven. De rest van de leraren zijn al met vervroegd pensioen.
Ik heb het idee dat voor die leraren de leerlingen in de weg zitten in plaats van dat we er zijn om iets te leren.
Iedere keer als de leraren binnen komen krijgen we te horen je hebt nog wel ergens werk liggen maar hoe kunnen we werk ergens hebben liggen terwijl we geen les hebben?

Nu is mijn vraag of jullie weten waar ik een klacht kan doen over deze school zodat er een keer wat aan word gedaan.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mvg, Anja

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Als ik de site van de school bekijk gaat het om een beroepsopleiding? Dan zegt de site van de onderwijsinspectie het volgende over het indienen van een klacht:

'Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie
De klachtenbehandeling in het beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie is nog niet wettelijk vastgelegd. Op dit moment kennen de meeste instellingen een onafhankelijke klachtencommissie. De klachtenregeling staat beschreven in de onderwijs- en examenregeling (OER) van de instelling. Hierin staat wie er in deze commissie zitting hebben, hoe de procedure verloopt en welke reactietermijnen er zijn.

Klachten over examens en tentamens kunnen ingediend worden bij de examencommissie of de commissie van beroep voor de examens. Deze laatste oordeelt over beslissingen van de Examencommissie of van de examinatoren. De manier van handelen, de wijze waarop de klacht moet worden ingediend en de reactietermijnen staan beschreven in de OER.'

Toegevoegd na 3 minuten:
En de site van je school zelf zegt het volgende:

Een klacht en dan?

Als een leerling een klacht heeft, spreekt hij of zij daar eerst over met de medewerker die het aangaat of met een medewerker die daarvoor het meest geschikt is. De medewerker spreekt vervolgens met de leerling af wanneer hij of zij op de klacht terugkomt. Vaak zal de docent de eerste persoon zijn waar een leerling terecht komt. Als hij of zij de leerling niet verder kan helpen of als de leerling niet met de docent in gesprek wil, is de studieloopbaanbegeleider de aangewezen persoon. In tweede en derde instantie kunnen leerlingen met klachten terecht bij de de teammanager of de directie van Campus Winschoten. Als een klacht dan nog niet is opgelost, bestaat de mogelijkheid de klacht in te dienen bij de klachtencommissie. Op de portals van het Noorderpoort, AOC Terra (mbo) en het Dollardcollege (vmbo) staan de klachtenregelingen van de moederorganisaties.
Vertrouwenspersonen

Campus Winschoten heeft twee vertrouwenspersonen bij wie leerlingen terecht kunnen om te praten over (de gevolgen van) ongewenst gedrag of om hierover een klacht in te dienen. De vertrouwenspersonen luisteren, adviseren en ondernemen indien gewenst, stappen. Dit laatste gebeurt nooit zonder toestemming van de leerling.

Als ik jou was zou ik dus nagaan wie die vertrouwenspersonen zijn en daar heen gaan met je klacht. En vraag de onderwijs- en examenregeling van je school op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb mijn klachten al gedaan op school, en met mijn StudieLoopbaanBegeleider denk ik ook niet dat ik daar mee kan praten want dat is een van de leraren die geen les geeft, en ik ben al bij de directeur geweest en bij de teammanager.
Ik krijg alleen te horen ja ik snap je probleem en we zullen er wat aan doen, alleen er word gewoon niks aan gedaan.
En ik zal het graag wat hoger op willen zoeken maar ik weet niet waar ik terecht kan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarom moet je dus het OER opvragen en dan officieel een klacht op papier indienen bij de onafhankelijke klachtencommissie. Wordt daar niks mee gedaan, dan kan je contact opnemen met de Onderwijsinspectie en melden dat je school zich niet aan het OER houdt. Zie aanvullend antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verdorie, max aantal tekens bereikt. Dan maar hier: Buiten de school oplossen De Onderwijsgeschillencommissie
Deze commissie gaat zich verdiepen in het probleem tussen jou en de school. Deze commissie is onafhankelijk en hun uitspraak moet worden nageleefd. Jouw school moet wel aangesloten zijn bij deze commissie. Momenteel zijn er 33 mbo-instellingen bij deze Stichting aangesloten. De meeste scholen zijn aangesloten bij deze commissie zodat jij daar terecht kan. Onderwijsinspectie
Gaan de klachten over structurele tekortkomingen in het onderwijs. Bijvoorbeeld te weinig lesuren, uitvallen van vakken e.d. Stuur dan ook een kopie van je klacht of bezwaar naar de onderwijsinspectie. De inspectie zal dan beter controleren op je school. Via hun online klachtenformulier. Of per post: Inspectie van het Onderwijs: Postbus 2730, 3500 GS Utrecht. bron: http://www.job-site.nl/index.php?smi_id=22
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okee nouja je word heel erg bedankt, ik denk dat ik hier wel wat mee kan. Ik zal eens dat formulier invullen en kijken wat ze er mee gaan doen.
Heel erg bedankt!