kun je van vmbo-theoretisch naar vwo gaan?

ik zit nu in het 2e leerjaar van theoretisch en ik wil naar vwo. Ik weet 100% dat ik vwo aan kan. zou ik misschien door het te vragen nog door mogen naar vwo, als ik op mijn eerste rapport een gemiddelde van 9,1 sta?

PS: het eerste jaar van theoretisch was mijn oom gestorven en ik had echt heel veel moeite met leren. Ik hield het meest van mijn oom en daardoor kon ik gewoon niet leren ik moest elke dag huilen, omdat ik het niet kon geloven.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel scholen zullen weigeren om.je gelijk naar vwo door te laten stromen omdat er erg veel niveau verschil inzit. Ook al denk je dat je het aankan, onderschat het niet. Je kunt beter eerst naar havo gaan en dan opstromen naar vwo

Antwoorden (6)

Je kan wel van tl naar vwo, maar ik denk wat handiger is om eerst naar havo te gaan, en dan gewoon goed staan, en dan naar vwo. Bijv. ik moet 7,5 staan om op te stromen. Dat verschilt per school denk ik. Maar als je boven het gemiddelde staat, heb je denk ik wel het recht om op te stromen. Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel scholen zullen weigeren om.je gelijk naar vwo door te laten stromen omdat er erg veel niveau verschil inzit. Ook al denk je dat je het aankan, onderschat het niet. Je kunt beter eerst naar havo gaan en dan opstromen naar vwo
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga eens na wat je basisschool voor schooladvies heeft gegeven. Als dat Havo/Vwo was of zelfs Vwo dan is dat een sterk punt om het drukkende effect van het overlijden van je oom aan te tonen. Ga daarover praten met je mentor. Misschien kun je naar een havo/Vwo klas?
10 jaar geleden
Ja dat is mogelijk maar als je het aan kan zegt de school het ook wel. Doen ze dat niet dan kan je het altijd nog even aankaarten. De school rekent namelijk via een programma wat automatisch je cijfers uitrekend voor een hoger niveau.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De meeste scholen hebben in de eerste twee klassen havo/vwo brugklassen. Je weet zelf vast wel of dit bij jou op school het geval is. Als dat zo is, zou dat heel fijn zijn, want dan is het niveauverschil niet meteen heel erg groot. Als het niet zo is, denk ik zelf dat je er meer baat bij hebt wel meteen in de vwo klas terecht te komen, met extra ondersteuning in de vorm van bijles, omdat je achterloopt ten opzichte van je nieuwe klasgenoten. Als je namelijk eerst naar havo gaat, dan krijg je nog steeds les op een lager niveau dan je wilt, en wordt de achterstand ten opzichte van de vwo-leerlingen alsnog groter.
Het is nu nog vroeg in het tweede jaar, maar hoe langer je wacht, hoe groter de achterstand zal worden en hoe pittiger het dus ook gaat worden om de overstap te maken. Ga dus zo snel mogelijk naar je mentor, vertel hem dat je heel graag naar het vwo wilt en dat je zeker weet dat je het aankan. Laat merken dat je heel gemotiveerd bent en dat je bereid bent er alles voor te doen (dus bijlessen en zo). Vertel over je oom, als hij/zij daar nog niet van op de hoogte is. Vermoedelijk kun je dan wel overgeplaatst worden. Ik herinner me in elk geval dat er bij ons in de tweede klas een meisje uit VMBO-t in de havo/vwo klas kwam, dus het moet zeker kunnen, zeker gezien de omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga van je basisschooladvies uit en trek aan de hand daarvan je conclusie. Dit is immers voor de dood van je oom gebeurd en een basisschooladvies wordt gegeven niet slechts gebaseerd op de eind cito, maar veel factoren zoals het leerlingvolgsysteem en de kijk van jouw leerkracht worden meegenomen in het advies. Dergelijke adviezen zijn dus sterk onderbouwd. Als dit een vwo advies is geweest en/of je eindcito 545 of meer was dan heb je een argument om dit te bewerkstelligen. Is dit niet zo en ik vermoed dat het niet zo is anders had je niet op vmbo-t gezeten dan vind ik dat je moet luisteren naar de expertise van de leerkrachten. Zij kunnen immers jouw niveau goed inschatten, omdat ze daar ervaring mee hebben en wellicht instrumenten hebben om dat te berekenen. Ik denk dat het onmogelijk is om direct door te stromen naar VWO (een enorm niveauverschil) en denk dat het ook zeer onverstandig is ook gezien je achterstand.
Desondanks zijn er veel andere wegen om op te stromen. Je zou 1 niveau omhoog wellicht kunnen beargumenteren en je zou ook van vmbo-t naar HAVO naar VWO kunnen.