Onderwijs op maat voor ieder kind is natuurlijk niet mogelijk.
Want naast de enorme hoeveelheid aan "stoornissen" die kinderen tegenwoordig kunnen hebben zijn er gewoon ook enorme verschillen in de manier waarop kinderen zonder enkel gedrags- of leerprobleem zich ontwikkelen.
In iedere klas zitten er kinderen die sneller zijn en kinderen die veel meer moeite hebben met de stof.
In principe ben ik een voorstander van het samen naar school principe. In de maatschappij, na je schoolcarrière, zul je het tenslotte ook moeten rooien met alle mensen om je heen, en krijg je je werk of je omgeving niet op maat aangeleverd.
Toch wil ik hierbij wel een kanttekening plaatsen. Kinderen met een gedragsstoornis, zoals een vorm van autisme (of ADHD) redden het niet altijd allemaal binnen het regulier onderwijs. Dat heeft niet per se iets te maken met hun IQ, of hun vaardigheden om iets te leren, maar met het feit dat zij door hun gedragsstoornis moeite hebben om in de normale schoolomgeving mee te kunnen komen. Ook het rugzakje, waarbij de school geld krijgt voor extra begeleiding en/of hulpmiddelen helpt dan niet altijd. Een kind met autisme bijvoorbeeld heeft structuur nodig en duidelijk overzicht. Een klas met 25 of soms meer kinderen heeft dat niet. Ook niet iedere leerkracht kan hier goed mee omgaan. Zodra het kind dan dreigt te verzanden moet er wel ingegrepen worden.
Dit geldt voor zowel de basisschool als de middelbare school.
Ik heb zelf een zoon met syndroom van Asperger, die het normale basisonderwijs heeft doorlopen en nu op een normale middelbare school zit. Echter, momenteel is het verloop van zijn schoolcarrière vrij onzeker, omdat hij bepaalde (sociale) vaardigheden mist, terwijl zijn IQ tamelijk hoog is.
Daarnaast heb ik een neefje dat hoogbegaafd is. Hij heeft al een klas op de basisschool overgeslagen, en is nu weer een van de besten van zijn groep. Maar zijn verveling werkt niet altijd goed hanteerbaar gedrag in de kaart, de school kan hem qua stof niet veel meer bieden en nog een klas laten overslaan is geen goede optie. Dat is de reden dat mijn schoonzus zich gaat oriënteren op een eventuele Leonardoschool.
- Bronnen:
-
eigen ervaring met autisme en hoogbegaafdheid