Ik wil tijdelijk stoppen met mijn MBO, wat zijn de opties?

Ik ben 17 jaar.

heb alleen een VMBO-T diploma.

ik wil een jaar stoppen, en volgend jaar naar een andere school gaan.

Dit omdat ik deze opleiding echt ruk vind, en ik kennelijk niet mag switchen van school gedurende het jaar.

wat zijn mijn opties? en wie heeft hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

In feite heb je geen opties.

De leerplicht geldt tot 16 jaar. Zou je op dat moment een havo-diploma hebben, een vwo-diploma of een diploma op mbo2-niveau of hoger, dan mag je van school af. Zo niet, dan moet je naar school tot je minimaal zo'n diploma hebt of totdat je 18 jaar bent.

Kortom, even door de zure appel heenbijten. Als je het diploma hebt, is het in deze tijd zeker niet gegarandeerd dat je op korte termijn ook werk zult vinden maar je hebt altijd een voorsprong boven de voortijdige schoolverlaters die 'niets' hebben. Dan is je opleiding weggegooide tijd geweest.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mijn broertje zat in een soortgelijke situatie 2 jaar geleden, helaas ben je nog leerplichtig omdat je geen 18 jaar bent of een Havo-diploma in bezit hebt.

Hierdoor zal de leerplichtambtenaar je niet toelaten te stoppen met je studie, doe je dit wel dan zijn hier flinke boetes aan verbonden. Er zit momenteel niets anders op dan er het beste van te maken en wachten tot je 18 bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vraagt wat zijn je opties ,schijnbaar heb je een verkeerde studiekeuze gemaakt en bevalt het je nu niet echt op school.
Optie 1, Je stop gaat niet meer naar school blijft tot 11 uur of zo in bed, verveelt je te pletter ,gaat naar de stad ,hangt daar verloren rond, rookt een joint, of drinkt een pilsje. Gaat om 23 uur naar huis, stress met je ouders, slechte zin, laat naar bed , uitslapen en de volgende dag ,idem dito .
Dit tot het einde van het schooljaar , met het gevolg dat je volgend schooljaar slecht in je ritme komt en moeilijk op gang komt.
Optie 2 Je blijft naar gaan school leert iets over het beroep waar je niet in wil gaan werken, maar waar je in je latere leven zeker iets van zult kunnen gebruiken.
Je blijft in je schoolritme ,blijft in contact met je schoolvrienden, minder stresss thuis met je ouders , 12 weken vakantie, een zinvolle dagbesteding en een weekeinde waar je naar kunt uitkijken.
Bij optie 1 duurt het net zolang tot je de opleiding die je wil gaan volgen kunt gaan volgen als bij optie 2.
Het zou dus eigenlijk tijdvespilling zijn om niet naar school te blijven gaan en daar er het beste van te maken. Het schoolgeld en de boeken zijn nu toch al betaald ,en aangezien kennis macht is kun je nooit teveel weten dus word je er ook niet slechter van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik wil wil een baan gaan zoeken, en als dat niet lukt IVM crisis vrijwilligers werk. hoe dan ook madiwodovrijdag iets te doen hebben, amders wordt ik helemaal down