Kan een arts met gemiddeld een 6 slagen?

Als bijvoorbeeld een huisarts in opleiding in 60% van de gevallen de juiste diagnose stelt en de juiste behandeling start, is hij dan geslaagd met een 6? Hij/zij doet het dan 4 van de 10 keer fout.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Zou jij aan zo'n huisarts jouw gezondheid over willen laten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duh.. waarom denk je dat ik het vraag?
Poet
10 jaar geleden
6 van de 10 keer je aan de verkeersregels houden levert geen rijbewijs op
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een 6 is niet hetzelfde als 60% goed. Je verkeers theorie haal je ook niet als je 60% van de vragen goed beantwoord. Wil je ook niet, iemand die in 4 van de 10 gevallen de voorrangsvraag verkeerd beantwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is er een dokter in de zaal?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op mijn opleiding heb je simpelweg toetsen met 60 vragen, 1 punt aftrek per fout, beginnend met een 10. Een 6 is voldoende, maar staat niet gelijk aan een verhouding tussen goed en fout.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus maximaal 4 fouten, ofwel 93% moet goed zijn?
En wat is je opleiding?

Antwoorden (2)

Hij haalt geen zes door 60 procent goede diagnoses te stellen.
De opleiding tot huisarts begint nadat je al als arts bent afgestudeerd. Dat is vooral een kwestie van veel praktijkervaring opdoen, met daarnaast de nodige studie en beoordelingen. Het is dus niet zo dat een huisarts 40 procent verkeerde diagnoses mag stellen en dan toch huisarts kan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag blijft min of meer hetzelfde; met welke cijfers mag hij afstuderen en hoe beoordeelt men daarna of de afgestudeerde wel huisarts mag worden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas is eea veranderd de laatste jaren. Een paar jaar geleden moest je eerst je doctoraal halen, bachelor plus master derhalve. Alle vakken halen met 6 of meer. Daarna de co-schappen...praktisch werk , onbetaald overigens, op meerdere ziekenhuis afdelingen en bij een huisarts praktijk. Daarna een afstudeer scriptie , onderzoek naar een medisch project. Bij afsluiten hiervan heb je je basisarts diploma. Je mag nog steeds niet zelfstandig werken, daarvoor zul je je moeten specialiseren. De specialisatie voor huisarts is drie jaar, stages lopen (onder begeleiding) en theorie volgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag blijft min of meer hetzelfde; met welke cijfers mag hij afstuderen en hoe beoordeelt men daarna of de afgestudeerde wel huisarts mag worden?
Zo werkt het niet. Een arts doet tijdens zijn studie een ongelooflijk grote hoeveelheid tentamens. Pas als hij die allemaal gehaald heeft, kan hij afstuderen en - als het een huisarts betreft- een praktijk houden. In de vele jaren dat die studie heeft geduurd heeft hij meer dan genoeg praktijkervaring opgedaan. Een arts in opleiding loopt ook o.a. langdurig mee met een ervaren arts in een praktijk .
Je vraag gaat in feite over elke studie die je bij universiteit of hogeschool kunt doen. Je moest eens weten hoe tevreden sommige studenten over zichzelf zijn als ze met veel gedoe en gezever en zaniken bij de docent een 5,5 halen voor een tentamen. Vinden ze geweldig! Ze willen vooral geen stuudje zijn ( waar zitten ze trouwens?) of zich iets meer inspannen. En die worden ook accountant of fysiotherapeut of bedrijfsjurist om maar iets te noemen.
Meestal valt het allemaal wel mee als ze eenmaal zijn afgestudeerd. Mensen kunnen altijd fouten maken maar het artsenexamen is niet niks en wie het niet haalt, wordt domweg geen dokter. De huidige arts steunt ook heel sterk op onderzoeken van bloed, urine, ontlasting en weefselkweekjes. De uitkomst daarvan geeft al iets aan van welke kwaal de patiënt heeft, dat zijn vaste gegevens. De dokter verzint niet alles maar een beetje.Bij een huisarts is ook een van de dingen het herkennen van normale dingen en dingen die niet pluis zijn. De laatste stuurt hij door naar de specialist. Heel veel kwalen gaan ook nog eens vanzelf over. Verder heeft elke dokter een vademecum( boek) bij de hand waar hij aan de hand van symptomen kan checken of hij het goed heeft ingeschat. Er zijn dus heel veel waarborgen en je berekening van 60% en zo is statistisch niet juist, hoewel heel leuk verzonnen.