ben je schoolplichtig tot je 18 jaar?

Hallo iedereen!

Ik vraag me best wel af of je schoolplichtig bent tot je 18e levensjaar, want er staat wel op het internet dat je LEERplichtig bent tot 18jaar maar nergens of je SCHOOLplichtig bent. Ik doe dit jaar Examen op het VMBO-T, en vraag mezelf af of ik verplicht ben om naar een MBO school te gaan, of of dat ik ook kan gaan werken en een thuisstudie kan volgen via NCOI, Scheidegger e.d? Of moet ik echt ingeschreven staan bij een vervolgopleiding?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja. Omdat jij nog niet in het bezit bent van een startkwalificatie ben je verplicht tot je achttiende verjaardag naar school te gaan.

Iedereen in Nederland moet van zijn vijfde tot zijn achttiende verjaardag naar school. Deze leerplicht is vastgelegd in de Leerplichtwet.

Jongeren tussen 16 en 18 jaar moeten onderwijs volgen tot zij een startkwalificatie hebben. Een startkwalificatie is (minimaal) een havo-diploma, vwo-diploma of een mbo-diploma op niveau 2 of hoger.
Amadea