Hoe duur is het om een vierde HBO-studie te beginnen?

Ik ben drie keer in het eerste jaar van mijn HBO- studie gestopt om verschillende redenen. Inmiddels heb ik dus ook een aardige schuld opgebouwd. Stel ik besluit om toch een vierde poging te wagen, ben ik dan alleen het schoolgeld voor die studie of moet ik dan nog bijkomende boetes en dergelijke betalen omdat ik in totaal zeven jaar studeer ((er van uitgaande dat ik vier jaar kwijt ben voor de nieuwe studie)) ? Voor zover ik weet wordt de schuld een gift wanneer ik binnen 10 jaar een HBO diploma heb. Dit is dan ook de reden dat ik toch wel mijn diploma wil halen. Ik kan echter geen voorbeelden van gelijke situaties vinden en het lijkt mij te simpel dat ik voor de vierde keer een studie kan beginnen om vervolgens geen boete te hoeven betalen, maar slechts schoolgeld. Ik hoop dat iemand een antwoord heeft of weet waar ik anders terecht kan. Bij een instantie o.i.d. die mij hierover alles kan vertellen. Alvast bedankt voor reactie.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij moet je met dat soort vragen bij Duo zijn.

Antwoorden (1)

De schuld die jij tot nu toe opgebouwd hebt, is de studiefinanciering die je gekregen hebt, en die als een lening gezien wordt zolang jij nog geen HBO opleiding afgerond hebt. Zodra je dat wel doet, dan wordt je volledige schuld kwijtgescholden.

Je hoeft geen extra boetes te betalen, alleen schoolgeld. Maar doordat je al drie jaar gestudeerd hebt, heb je nog maar één jaar recht op studiefinanciering. Daarna zul je het zelf moeten bekostigen, of moeten lenen. Die lening moet je uiteraard wel terugbetalen. Belangrijk is ook dat je nadat je recht op studiefinanciering is afgelopen, nog maar één jaar recht hebt op de studenten OV-kaart. Daarna zul je ook de reiskosten zelf moeten betalen.

De instantie die hierover gaat is DUO. Je zou eens op de website kunnen kijken, of even naar de klantenservice bellen voor meer informatie.

Houd ook de nieuwe wetgeving in de gaten. De studiefinanciering geldt dit jaar en volgend jaar nog, daarna wordt het waarschijnlijk een lening. Ik weet niet in hoeverre dit dan met terugwerkende kracht werkt, dus of je eerder opgebouwde schuld nog omgezet kan worden in een gift als je dan nog met een studie moet beginnen.