is een diploma beter dan een overgansbewijs?

Ik doe nu 3 Havo en ik zou overgaan.. maar ik doe er teveel voor dus ik wil graag 4 gt gaan doen en een diploma halen.. Wat is verstandiger? Om naar 4gt te gaan en een diploma halen of doorgaan naar MBO omdat ik al een overgangsbewijs heb... Het probleem met MBO is alleen dat ik nog helemaal niet weet wat ik wil, welke richting ik op wil.. Is het dan niet handiger om een jaar 4gt te doen om daar nog een goed over na te denken, een diploma te halen en ook nog tijd heb om wat dingen naast school te doen zoals een baantje? Want dat kan ik er nu niet bij gebruiken..

dankjewel!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
In welk opzicht doe jij er "te veel" voor? Met een Havodiploma heb je een goede basis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik sta s'ochtend om half 6 op en s'avond om half 10 ben ik nog niet klaar, en ik sta net allemaal 6jes dus als ik 1 keer denk van, ik doe er even niks voor sta ik al onvoldoende..
Amadea
10 jaar geleden
Dan lijkt het er inderdaad op dat deze opleiding te zwaar voor jou is. Vraag de hulp van je schooldecaan. Wat met jouw talenten het best gekozen kan worden. Want je bent vast wel ergens goed in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beetje ongeloofwaardig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wat doe je daar allemaal naast en tussendoor? Computer aan, muziek aan, whatsappjes beantwoorden?

Antwoorden (3)

Een diploma is echt belangrijker dan een overgangsbewijs. Een overgangsbewijs is geen kwalificatie bij een sollicitatie.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke, maar kijken ze bij een sollicitatie naar de diploma die je hebt gehaald op de middelbare? of kijken ze alleen naar het diploma dat je bijvoorbeeld heb gehaald voor het MBO?
ronron1212
10 jaar geleden
Ze kijken naar dat wat ze vragen aan opleiding en die diploma's willen ze zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke dus het is beter als ik nu een jaar 4 gt ga doen i.p.v. nu doorstromen naar MBO?
Amadea
10 jaar geleden
Wat is gt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat zouden jullie doen? ik sta s'ochtend om half 6 op en s'avond om 10 uur ben ik nog niet klaar... met leren en huiswerk maken... Mijn cijfers zijn allemaal randje randje... Ik ga liever naar gt zodat ik mijn diploma kan halen en naast school ook nog andere dingen kan doen zoals uitgaan en afspreken met vriendinnen want dat kan ik nu niet... maar mijn vraag is dus of een diploma belangrijker is dan een overgangsbewijs...
Amadea
10 jaar geleden
Een diploma is je hele arbeidzame leven van belang. Bij elke sollicitatie wil men weten waarin jij gediplomeerd bent. Aan een overgangsbewijs heb je niks.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat er ook om dat je een leuke jeugd hebt, een diploma is belangrijk, maar je kunt in stapjes net zoveel halen als in stappen, alleen duurt het wat langer. Je moet een keus maken waar jij meer rust mee krijgt en een leukere schooltijd, hoe je dat invult... dat is aan jou.
Zorg wel dat je voldoende nachtrust krijgt en maak een schema voordat je begint. Leer niet langer dan 2 uur achter elkaar en neem dan een half uurtje rust, dan neem je alles veel beter op. Doe eerst hetgeen wat je moeilijk vindt en daarna het makkelijkere.
Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartstikke bedank allemaal!! Ik ben nu helemaal opgelucht,
mijn ouders begrijpen mijn keuze niet en willen dat ik of 4 havo ga doen of MBO, maar de leraren begrijpen mij wel weer en door jullie reacties ga ik er gewoon voor!! Hartstikke bedankt!! X
Ik raad je aan om naar 4 gt te gaan, je diploma te halen en tot die tijd na te denken wat voor vervolgopleiding je wilt doen op het MBO. Ik zit zelf op het MBO en je moet goed weten wat je wilt, want ik heb/had klasgenoten die zijn gestopt omdat ze de opleiding niet leuk vonden. Zo verspil je alleen maar een jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je zou weten wat je wilt op het MBO kun je daar meteen naar toe, het is niet van belang wat je VOOR het MBO gedaan hebt namelijk. Drie jaar havo is net zoveel waard als 4 jaar mavo.

Omdat je niet weet wat je wilt gaan doen kun je in jouw situatie beter naar vmboGT (en dan liever gewoon T, niet GT).