Is voor de leerplicht een schoolcertificaat hetzelfde als een diploma ben nu 16 en heb dus een certificaat behaald ben ik nog leerplichtig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Dat ligt eraan wat voor certificaat je hebt gehaald. Je bent tot je 18e leerplichtig als je geen startkwalificatie hebt en dat kan zijn een diploma voor havo, vwo, mbo2 of hoger.

Heb je dit nog niet gehaald, dan ben je nog leerplichtig, heb je dat wel gehaald, dan ben je niet meer leerplichtig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2). De overheid wil dat meer leerlingen een startkwalificatie halen. Daarom vallen leerlingen tot 18 jaar onder de kwalificatieplicht.

Kwalificatieplicht verlengt de leerplicht
De kwalificatieplicht houdt in dat leerlingen onder de 18 jaar die geen diploma havo, vwo of mbo hebben, onderwijs moeten volgen. De kwalificatieplicht komt na de volledige leerplicht, die loopt tot en met het schooljaar waarin u 16 jaar wordt. Met de kwalificatieplicht wordt de leerplicht verlengd tot de dag dat u een startkwalificatie heeft gehaald of tot de dag dat u 18 jaar wordt. De kwalificatieplicht is bedoeld om schooluitval tegen te gaan en uw kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.
Vrijstelling kwalificatieplicht
De kwalificatieplicht geldt niet als:
- u een diploma of getuigschrift van de praktijkschool heeft. U kunt dan een programma volgen dat past bij uw niveau;
- u op een speciale school zit omdat u zeer moeilijk leert of een verstandelijke en/of een lichamelijke beperking heeft;
- u om lichamelijke of psychische redenen vrijstelling heeft gekregen van de leerplichtambtenaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als jij dus een diploma HAVO, VWO of MBO 2 hebt of een diploma of getuigschrift van de praktijkschool, ben je niet meer leerplichtig.