Zal het ooit mogelijk zijn om ook online te studeren?

Studeren in een digitale klas bijvoorbeeld, op internet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (11)

dat zou wel mogenlijk zijn.
maar ik denk wel dat je dan snel afgeleid bent door andere dingen. en dat je dan minder je hoofd erbij houdt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt Rebecca, dat is één van de nadelen van e-learning. Als je e-learning ontwikkelt moet je hier ook over nadenken.
Online studeren kan al jaren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Australie, waar kinderen op het platteland thuis studeren, en via de radio in contact staan met de studiebegeleider.
14 jaar geleden
Er wordt al veel geexperimenteerd hiermee alleen iedere universiteit doet dit alleen en er is geen samen werking.
Vond een artikel uit 2000 waarin een online master studie werd beschreven, maar aangezien nu 10 jaar later er nog weinig is op dit gebied zal het vast geen succes geweest zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik het niet mee eens. Een hele studie online volgen heeft weinig zin, zeker niet bij universitaire studies waarin je ook boeken moet lezen, met mensen moet praten, onderzoek moet doen etc.. Waar het echter om gaat is om e-learning effectief in te zetten als dat kan. Niet alleen om een afstandsprobleem te omzijlen (reistijd), maar ook omdat het soms effectiever is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar ben je het niet mee eens som?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de experimenten geen succes zijn geweest. En er is ook samenwerking op dit gebied.
Dit is nu al mogelijk en is ook het vakgebied waarin ik momenteel werkzaam ben, de e-learning. In Nederland zie je dat e-learning steeds meer opkomt, maar door de kleine resiafstanden is het niet altijd de effectiefste methode om elkaar te ontmoeten. Vaak wordt dan voor een variant gekozen om elkaar heel beperkt in het echt te ontmoeten en het grootste deel online te volgen. Dat gebeurt ook als je online in het buitenland studeert. Je zult wel af en toe moeten reizen

In Nederland is de LOI en met name de Open Universiteit hier al heel ver in. Een groot gedeelte van het semester studeer je online. En ook bij universiteiten kunnen programma's deels online worden gevolgd.

Om online te kunnen leren zijn er tal van systemen in gebruik die het leren faciliteren. Je kunt daarbij denken aan:

- Cursistenregistratiesystemen
In dit soort systemen, meestal Learning Management systemen genoemd (LMS) kan een cursist inloggen en een cursus online volgen. De voortgang wordt geregistreerd en gerapporteerd. Via deze leermethode is er geen afhankelijkheid van tijd en plaats. Je kan het wanneer en waar dan ook uitvoeren.

- Virtuele Classrooms
Via een link kom je op een webpagina die wat software installeerd en waarmee je inlogt in een systeem. Alle cursisten en docent(en) loggen op een bepaalde tijd in en kunnen met elkaar praten en elkaar soms zien (met een webcam). De docent kan een presentatie geven en de hele sessie kan worden opgenomen.
Via deze leermethode is er geen afhankelijkheid van plaats, je kunt waar ook ter wereld inloggen.

Chat en Forum
Binnen het leren worden chat en fora ook gebruikt om te leren. Een docent kan bijvoorbeeld via een chat 1:1 met een cursist iets bespreken. Via een forum kan je een discussieopdracht uitvoeren.

Open leeromgevingen (ELO)
Een ELO is een soort digitaal klaslokaal waarin je leermateriaal kunt opslaan (presentaties, toetsen, video). Dit heeft een wat meer open karakter dan een LMS (zie hierboven). Dit soort systemen worden heel veel op universiteiten gebruikt om de cijferregistratie bij te houden en om online toetsen in af te nemen. Daarnaast kan een docent presentaties en materiaal (readers) in de ELO opslaan zodat de studenten ze na een college kunnen raadplegen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Wat wél meer in de toekomst ligt (hoewel technisch al lang mogelijk) is om via 3D omgevingen elkaar te ontmoeten via een avatar. Dit kan al in virtuele werelden als second life.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is nu al mogelijk. Een van de universiteiten waar we mee samenwerken heeft 85.000 studenten in hun virtuele universiteit. Hier wordt 24 uur per dag live college gegeven over internet. Docenten (En assistenten) hebben de plicht om binnen 24 uur vragen te beantwoorden. Tijdens de online colleges kan je vragen stellen via de chat, welke live worden voorgelezen aan de docent, welke de vragen beantwoord.

Nederland loopt op dit gebied achter op de rest van de wereld.

[quote=http://www.ruv.itesm.mx/portal/principal/qs/english/]

The Universidad Virtual was created by the Tecnológico de Monterrey in order to deliver first class education to new educational environments and to people in remote locations. Currently, the Universidad Virtual provides education to more than 85,000 students who are enrolled in a variety of graduate programs, undergraduate courses, and continuing education training programs in Mexico and abroad.
[/quote]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit bestaat al.

Ik doe zelf momenteel ook een opleiding waarbij dit tot de mogelijkheden behoort.
E-learning is wel mogelijk binnen het volwassenonderwijs, maar bij leerplichtige kinderen wordt het bij uitzondering gebruikt (zieke kinderen en verblijf in het buitenland).

Zelf doe ik een studie bij het NCOI (voor werkend Nederland) Hier behoorde het tot de mogelijkheden om de opleiding volledig via internet te doen.
Zelf heb ik gekozen voor de variant waarbij je de studie gedeeltelijk via internet doet, maar wel af en toe contactbijeenkomsten hebt.

Het traject via internet, e- learning, gaat als volgt:
Het studiemateriaal is hetzelfde als bij de opleidingen met contactdagen, maar de studie kan volledig thuis gedaan worden.
Bij de start van iedere module wordt de cursist persoonlijk gebeld door zijn/haar docent om de leerstof door te nemen. Gedurende de module wordt er via e-Connect (digitale leeromgeving) aan opdrachten gewerkt en is er op die manier contact met de docent en medecursisten. Zo kan de cursist ervaringen uitwisselen en informatie delen.
De begeleiding door de docent is, indien nodig, telefonisch maar gaat vooral via de digitale leeromgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor ik doe niet anders en in de toekomst zullen er ook diploma´s voor uitgereikt worden, nu is dat nog niet... Maar dat komt, als een bedrijf er winst in ziet...

Dus vraagsteller, wordt directeur van je eigen nieuw I.U.
Internet Universiteit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik studeer bij de Open Universiteit en ook hier zijn al online lessen, waarbij een docent/begeleider het geheel voorzit en je je hand kunt opsteken door op een knop te klikken. Met een headset op kun je met elkaar communiceren. Het is niet veel anders als een online-vergadering.

Daarnaast staan vrijwel alle werkboeken tegenwoordig online, dus ook een groot deel van de zelfstudie gaat via internet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe bedoel je, ooit? Het kan al lang. Laura Dekker wilde dat ook doen tijdens 't zeilen - op de wereldschool.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, bestel maar eens een curcus van Microsoft, noemen ze daar E-learning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is nu al mogelijk.
voorbeelden zijn natuurlijk alle thuisstudies van LOI NCOI NTI e.d.
Maar ik heb ook een keer een documentaire gezien op tv (ned 1,2 of 3) waar een kind werd gevolgd met een chronische ziekte die daardoor veel thuis was of in het ziekenhuis. Hierdoor was het voor hem onmogelijk om zonder online studeren zijn school te volgen.
De school heeft hierop gereageerd door met webcams in de klas een virtuele leeromgeving te maken waarmee de jongen thuis (of in het ziekenhuis) online (ook met webcam) de lessen live kon volgen.
Werkte perfect, school tevreden, jongen tevreden, onderwijsinspectie tevreden.
En met als grote bijkomend voordeel; de jongen had hierdoor "normaal" contact met zijn klasgenoten. In de pauzes konden ze chatten enzo.

P.s. het ging om een kind van groep 7 van de basisschool.