Is het onderwijs de afgelopen eeuw verslechterd?

Met het onderwijs bedoel ik nu even het onderwijs op de basisschool. Ik heb regelmatig discussies met mijn oma, over de kwaliteit van het onderwijs. Volgens haar is het onderwijs de afgelopen eeuw erg achteruit gegaan, vroeger wist iedereen de tafels uit zijn hoofd, kon iedereen hoofdrekenen en wist iedereen wat uitdrukkingen/spreekwoorden betekenden. Nu weten mensen de betekenis van veel spreekwoorden niet, worden de tafels snel vergeten en hoofdrekenen wordt door een rekenmachine gedaan.
Toch vraag ik mij af, IS het onderwijs inderdaad verslechterd? Of is het onderwijs aangepast aan de maatschappij van nu?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Het onderwijs is niet verslechterd, maar veranderd.
Vroeger moest je heel veel uit je hoofd leren: rijtjes topografie, jaartallen, rijtjes topografie, etc. Deze werden er net zo lang klassikaal in gestampt tot je ze foutloos op kon dreunen. Bijna alles wat je leerde, leerde je op school of uit (bibliotheek)boeken.

De maatschappij is veranderd en het onderwijs is mee veranderd. Kinderen leren minder dingen uit het hoofd, maar leren wel hoe ze met een computer om moeten gaan en informatie kunnen vinden. Ze leren hoe ze een rekenmachine kunnen gebruiken en veel kunnen veel minder goed hoofdrekenen dan hun opa's en oma's konden.

Ik betwijfel of er minder geleerd word op school, maar weet wel zeker dat er anders geleerd word.

Als ik bijvoorbeeld de school waar ik zelf op gezeten heb, vergelijk met de scholen waar ik nu beroepsmatig mee te maken heb, zien de scholen er vandaag de dag heel anders uit. Het is niet meer een omgeving waar de leerlingen in bankjes de hele dag vooral braaf naar de meester/juf zitten te luisteren. Er is meer bedrijvigheid. Ook de boeken zien er aantrekkelijker uit. Ook staan er computers in de lokalen.

Er zijn mensen die beweren dat de kinderen vroeger meer leerden. Ook zijn er mensen die zeggen dat de kinderen vandaag de dag meer leren. Ik denk dat met geen kwestie van meer of minder is. Een kind kan nog steeds maar een bepaalde hoeveelheid informatie per dag opnemen. Dat is nu zo, dat was vroeger zo. Alleen de informatie die de kinderen krijgen, en de manier waarop ze die aangeboden krijgen, die zijn totaal anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De laatste 20 jaar van de vorige eeuw is er een verslechtering opgetreden die tot op heden nog niet is gestopt. Per saldo zou ik dus zeggen 100 jaar terug kijkend dat de laatste 30 jaar er wel een trend is ingezet van kwaliteitsverlaging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het onderwijs gaat ook met de tijd mee.

Wat heeft iemand eraan dat ie nog de oudhollandse spreekwoorden leert? De maatschappij vraagt om een moderne cultuur. Hierdoor worden er prioriteiten gesteld.

Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. De optiek van je oma kan ik ook begrijpen. Als je in de supermarkt afrekent, kun je merken dat ze achter de kassa niet eens terug kunnen tellen met afrekenen. Maar ja, de kassa doet het voor ze, het is maar wat je belangrijk vindt.

Het mes snijdt aan twee kanten, zo ook met de modernisering van het onderwijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, het onderwijs is natuurlijk sterk verbeterd. Qua organisatie is het huidige onderwijs niet meer te vergelijken met het onderwijs van toen. Lijfstraffen ed waren rond 1900 nog normaal, nu gelukkig niet meer.
Daarnaast, vroeger leerde men misschien over tafels. Ten eerste kennen heel veel jonge mensen die tafels nog prima. Daarnaast zijn er tegenwoordig zoveel andere vakken en is de maatschappij zo veranderd dat je het onderwijs niet 1 op 1 kan vergelijken.
Ik moet wel zeggen dat de balans tussen kennis en het toepassen van kennis wel een beetje is doorgeslagen. En ook zou men meer lessen mogen geven (met name op het HBO) en de kwaliteit van de lessen mag om hoog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee. Het onderwijs is sterk verandert. Je leert nu dingen op school die je vroeger niet kreeg. En je leert dingen niet meer die niet nodig zijn.

Wie heeft de tafel van 27 nou nog nodig als je een computer op elke straathoek en in je rugzak hebt? Daarentegen leer je nu hoe je je moet redden op de digitale snelweg. leren kinderen zelfstandig te denken, en van oude informatie nieuwe verbanden te creeeren.

Je ziet als je studenten van biuten europa op nederlandse universiteiten los laat, dat die heel goed zijn in het repeteren van informatie. Maar zelfstandig denken kunnen ze niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn idee is vooral dat het onderwijs veranderd is en wel omdat de wereld, de maatschappij veranderd is.
Om je hoofdreken- en tafelprobleem te gebruiken. Onze kinderen groeien op in een wereld met computers en rekenmachines. 100 jaar geleden was het inderdaad erg belangrijk dat je goed leerde rekenen want dat had je nodig als je bv naar de winkel ging om iets te kopen en zeker te weten dat de winkelier je niet besodemieterde met teruggeven. Tegenwoordig heeft iedere supermarkt een hele rij kassa's die dit allemaal netjes voor de cassieres doen, en wij als klanten kunnen er bijna wel vanuit gaan dat dat goed gaat.
Tegenwoordig hebben we die rekenkennis niet meer zo uitdrukkelijk nodig dus. Het is belangrijker dat kinderen leren HOE ze moeten rekenen dan dat ze daadwerkelijk de tafels uit hun hoofd kennen.
Wat de spreekwoorden en gezegden betreft heeft dat voornamelijk ook met het niveau van mensen te maken. Ga er maar vanuit dat de hoger opgeleide medemens dit echt nog wel leert.
Wat kinderen (in Nederland tenminste) wel meer wordt aangeleerd is om voor zichzelf op te komen. Dat was 100 jaar geleden toch ook wel heel anders....

Wat mij betreft is het dus een aanpassing en geen verslechtering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het onderwijs heeft sterk aan betekenis ingeboet. Vroeger had je onderwijs, kranten en boeken om kennis te vergaren. Kranten en boeken waren voor mensen die geld hadden. Wel had je natuurlijk nog de bibliotheek en de goedkope Prisma-serie voor de lagere klasse. Nu is alles anders, de kennis ligt op straat. Er is t.v., radio, internet, en niet te vergeten de klusfolders van de Gamma, losse recepten van Albert Heijn, folders van de apotheek, de IKEAhandleidingen, etc. De school is alleen nog nodig voor de basiskennis en de basisvaardigheden. Daarnaast is de opvoedende functie van het onderwijs nog altijd wel actueel. Zeg dat maar tegen je oma. Vroeger was je een dag of meer bezig om iets te weten te komen, nu kan je veel sneller aan kennis komen. Wees blij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het hebt over het basisonderwijs, geloof ik niet dat het onderwijs verslechterd is. Een basisschoolkind van vandaag leert nog steeds de tafels, de provincies en de spreekwoorden.
Daarnaast leert het ook de kennis toe te passen.
En er wordt rekening gehouden met de verschillen tussen kinderen.
Ik heb een dyslectische moeder en een dyslectische dochter. Mijn moeder (jaren vijftig) werd op de lagere school nog achter in de klas gezet omdat ze dom was. Ze heeft jarenlang gedacht dat dat tercht was. Als volwassene heeft ze een alfabetiseringscursus gedaan om toch acceptabel te leren schrijven. Sinds dat moment gaat ze volledig los in het vereningingsleven. Mijn dochter krijgt haar werkjes uitvergroot en gekopieerd zodat ze niet alles over hoeft te schrijven. En niemand maakt haar wijs dat ze dom is!

Ik weet wel wat ik verkies voor mijn kinderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In sommige opzichten wel.
IK vind rekenen verslechterd, want zoals mijn dochter soms sommen moet maken denk ik soms jeetje wat doe je moelijk.
Soms duurt een som wel 3 minuten.
En dan leg ik uit hoe wij dat deden zoals de staartdeling en dat vind ze veel makelijker en dan wordt de juf/meester boos want dat doen ze niet meer.

En hoe hun nu rekenen kom ik echt niet uit de soms zo ingewikkeld.