Hoe kan ik mijn Engels lezen verbeteren?

Ik zit nu in havo 4 en ik ben slecht in Engels lezen. Wat kan ik hier aan doe ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (6)

Je kunt het beste beginnen met boeken die a) óf niet zo moeilijk zijn, b) óf heel spannend zijn (maar liefst een combinatie). Ik weet wel dat ik het vroeger ook moeilijk vond. Toen kreeg ik van een klasgenoot met Sinterklaas een boek van een van mijn lievelingsschrijvers... in het Engels! Het was een detective, dus ik moest wel heel goed lezen, anders miste ik een aanwijzing. Nu lees ik bijna uitsluitend Engels, en het kost me geen enkele moeite meer.
Wat ontzettend leuke boeken zijn om mee te beginnen, zijn de kinderboeken van Roald Dahl. En dan zit er verder maar één ding op: lezen, lezen en nog eens lezen. Misschien geloof je het niet, maar er komt een dag dat je terugdenkt aan een boek en dat je niet meer weet of je het in het Nederlands of in het Engels hebt gelezen. Dat betekent dan dat je bent opgehouden met vertalen, en dat je écht Engels kunt lezen!
Het gaat je vast lukken! Maar dat niveau krijg je pas over een paar jaar. Eerst even goed genoeg leren lezen om goeie cijfers te halen en te slagen...

Als je halverwege een boek vreselijk zit te balen omdat je nog steeds heel veel woorden op moet zoeken, probeer het dan als een puzzel te zien. Maar ga wel door met opzoeken. Het is ook leuk om met iemand af te spreken hetzelfde boek te lezen. Dan kun je er daarna met z'n tweetjes over praten, en vertellen welke stukken je moeilijk vond, of je het een leuk boek vond, enzovoort.

Neem er rustig de tijd voor. Lezen is niet iets wat je moet afraffelen. Het is, net als schrijven, een hele kunst.

Omdat lezen mijn grote hobby is, wens ik je uit de grond van mijn hart heel veel leesplezier toe!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bovenstaande antwoord is bijna niet te toppen, maar toch nog een ander invalshoek:
BBC kijken met teletekst ondertiteling (888) aan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dat bestaat helaas niet meer. Alleen digitale tv-kijkers in Engeland kunnen ondertiteling ontvangen. De BBC heeft teletekst afgeschaft....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Huh? Sinds wanneer? Pas nog gekeken....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor, doet het nog gewoon. Kijk er nu naar :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doe ik ook regelmatig, al werkt het bij het ene apparaat zeer slecht en bij het andere goed.
Hoe kan ik mijn leesvaardigheid oefenen?

Voor het lezen
Voordat je gaat lezen, ga je je eerst een beeld vormen van de tekst. Met wat voor soort tekst heb je te maken? Is het een advertentie, een ingezonden stuk, een artikel, enzovoort?
Kijk naar de titel van de tekst.
Kijk naar de plaatjes die bij de tekst staan.
Kijk naar de tussenkopjes (de zinnen die cursief, vetgedrukt of groter gedrukt staan).
Kijk naar de opdracht die bij de tekst staat. Bepaal aan de hand van de opdracht hoe je gaat lezen.

Manieren van lezen
Lezen kun je op verschillende manieren doen:
Skimmen: je gaat de tekst snel lezen, omdat je ongeveer wilt weten waar de tekst over gaat. Je doet dat door naar opvallende stukjes te kijken en van iedere alinea de eerste en de laatste zin te lezen.
Scannen: je moet zoeken naar bepaalde informatie. Als je dat gevonden hebt, hoef je de rest van de tekst niet te lezen.
Intensief lezen: Hierbij neem je de tekst woord voor woord, regel voor regel, door.

Hoe ga je lezen
Aan de hand van de opdracht bepaal je hoe je gaat lezen.
Bij een vraag over de hele tekst, ga je skimmen. Je gaat zoeken naar aanwijzingen voor het antwoord.
Bij vragen naar bepaalde informatie, ga je scannen. Als de vraag bijvoorbeeld is hoeveel iets kost, ga je op zoek naar bedragen.
Als er in een vraag regelnummers gegeven worden, is het vaak de bedoeling dat je de gehele alinea leest.
Bij meerkeuzevragen, staan de vragen gewoonlijk op volgorde van de tekst. Lees alleen de vraag en het stukje waar volgens jou het antwoord in staat. Probeer vervolgens zelf een antwoord te geven en vergelijk dat met de antwoorden die gegeven zijn. Kies dan het antwoord dat het meest op jouw antwoord lijkt. Kom je er niet uit, dan is het vaak een kwestie van een paar keer 'heen en weer' lezen.

Onbekende woorden
Bij lezen (en luisteren) heb je zelf geen invloed op de woorden die worden gebruikt. Je zult woorden tegenkomen die je niet kent. Als je te veel woorden niet kent (meer dan 10%), zul je moeite hebben met de tekst. Onbekende woorden hoeven echter niet altijd problemen op te leveren of opgezocht te worden in het woordenboek. Er zijn manieren om achter de betekenis van een woord te komen:

probeer de betekenis te raden door de hele zin goed te lezen.
kijk of het woord lijkt op een Nederlands woord of een andere taal die je kent.
lukt het dan nog niet, zoek het woord dan op in het woordenboek.

Oefen hier op elk niveau: http://wp.digischool.nl/engels/oefenen/lezen/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het helpt ook om dingen te lezen die je echt interesseren. Hiervoor zijn tijdschriften ook heel erg handig omdat er ook veel foto's en plaatjes in staan. Als je bijvoorbeeld een voetbalfan bent is het leuk om een voetbaltijdschrift te kopen. Er zijn bijvoorbeeld ook heel veel Engelstalige magazines over games.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je dislectie? Zo ja mag je een desi speler aanvragen bij de verzekering, deze desi speler leest de tekst voor terwel jij de tekst lees dit helpt eenorm en zo ga je er zeker op voor uit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Een Daisy-speler is dat. Ook voor slechtzienden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je spelt geen dislectie, maar dyslexie. Net als Daisy-speler in plaats van desi speler, zoals hierboven al werd gezegd.
Amadea
10 jaar geleden
Mijn reactie is ervoor bedoeld dat anderen informatie over het apparaat kunnen vinden. Opmerkingen over iemands taalgebruik zijn namelijk niet toegestaan op Goeie Vraag. Dikke kans dat VVRoosen zelf dyslectisch is....
Lees veel Engelse boeken, natuurlijk wel boeken die jij leuk vind.
Blijf jezelf afvragen tijdens het lezen, wat lees ik precies, hoe zou je dingen anders kunnen formuleren?
Op deze site staan ook wat goede tips:
http://wp.digischool.nl/engels/oefenen/lezen/beter-leren-lezen/

Ik zit in 2 vwo en ik heb ook kijkvaardigheid met Engels. Dat betekent dat we een filmpje te zien krijgen en daarover vragen moeten maken met bijvoorbeeld de betekenis van woorden uit de context halen. Het is misschien iets makkelijker, maar het heeft mij wel geholpen met leesvaardigheid, voornamelijk omdat het ongeveer de zelfde vragen zijn.

Heel veel succes!

Toegevoegd na 19 minuten:
PS. Leuke boeken die je in het Engels kunt krijgen zijn:
Harry Potter
Twilight
Divergent (een van mijn favoriete boeken, echt een aanrader!)
Hunger games
Fallen-serie (Als je van romantiek houdt, anders vind je het waarschijnlijk vreselijk...)
Inkheart (misschien een beetje kinderachtig)
Verder zijn kinderboeken ook goed te doen. Ronald Dahl, zoals hierboven genoemd.

Bewaar Shakespeare nog even, dat is oud Engels, moeilijker te begrijpen, en als je de draad van een boek kwijt bent heeft het lezen geen zin meer.

In de link vind je een aantal Britse/Canadese/Amerikaanse (kinderboeken)schrijvers.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Engelstalige_literaire_jeugdboekenschrijvers