Met welke vooropleidingen kan je de opleiding Tandheelkunde volgen?

Ik wil een jaar hbo doen en mijn propedeuse halen. Daarna de opleiding Tandheelkunde universitair volgen. Ik heb me aangemeld voor de opleiding mondzorgkunde en hier is een selectie voor. Als ik niet word aangenomen wil ik een opleiding doen wat een alternatief voor mondzorgkunde is. Met zo een opleiding heb je een betere basis en is de kans dat je voor tandheelkunde wordt aangenomen groter.

Ik heb al 1 opleiding en dat is optometrie. Maar ik wil dus weten welke opleidingen er nog meer zijn als deze.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

VWO Natuur & Gezondheid met natuurkunde
VWO Natuur & Techniek met biologie
Dit in combinatie met wiskunde A of B.
Computoon
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
De vraag is niet helemaal duidelijk, maar de vraagsteller zoekt een alternatief voor de HBO-opleiding Mondzorgkunde, begrijp ik. VWO zal hij al hebben afgerond.
Ik begrijp waarschijnlijk wat je bedoelt. Helaas even een link van 3 jaar geleden maar kijk even: http://www.vu.nl/nl/opleidingen/bacheloropleidingen/opleidingenoverzicht/q-z/tandheelkunde/Toelatingseisen-met-HBO-als-vooropleiding/index.asp

Je kunt met HBO niet zomaar toegelaten worden want je hebt wiskunde A, scheikunde, natuurkunde en biologie nodig op VWO niveau om toegelaten te worden.

Vrijstelling daarvoor kun je krijgen met:

Vrijstellingen voor deelcertificaten of universitair testimonia
- Een havo-deelcertificaat oude stijl* Natuurkunde geeft vrijstelling voor Natuurkunde.
- Een havo-deelcertificaat oude stijl* Wiskunde A+B geeft vrijstelling voor Wiskunde A.
- Een havo-diploma met profiel Natuur & Techniek met een voldoende voor Natuurkunde, geeft vrijstelling voor Natuurkunde.
- VWO-deelcertificaten oude stijl* geven vrijstelling voor het betreffende vak, met uitzondering van Wiskunde A, dat moet met een deel B worden aangevuld
* NB! ‘Oude stijl’ betekent vòòr invoering van 2e fase!

Een hbo-propedeuse of geheel afgeronde hbo-opleiding (bijvoorbeeld medische richting) kan je soms vrijstelling opleveren voor één of meer vwo-deelcertificaten. Heb jij tijdens je hbo-opleiding veel kennis opgedaan van een van de vwo-profielvakken, neem dan per e-mail contact op met dr. A.A. van Lambalgen, voorzitter Commissie Bijzondere Toelatingen (contactgegevens onderaan de webpagina) en informeer bij hem naar je mogelijkheden voor vrijstellingen.
Omdat totaal niet te vinden is welke universiteit die vrijstelling geeft (bovenstaande bron noemt namelijk ook geen man en paard) is hier geen antwoord op te geven. Het ligt aan de situatie nu en aan welke universiteit.

Dus neem contact op met je beoogde universiteit en laat je goed voorlichten.