Auto 1100kg snelheid 90km/h bestuurser remt 1,5 sec. Snelheid neemt af tot 42km/h wat is de remkracht

Ik zit hier al een dag op te puzzelen maar kom er niet uit iemand die me kan helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

De remkracht bereken je met de formule F = m * a

m is gegeven: 1100 kg
a kun je berekenen: a = Δv / Δt waarbij Δv = v eind - v begin
Δt is gegeven: 1,5 s
m is in kg, a is in m/s^2 v is in m/s en t is in s

F = m * (v eind - v begin) / Δt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
delta v = 42 - 90 = -38 km/h = -38/3,6 = -13,33 m/s

Voor een eenparig vertraagde beweging is a = delta v / delta t
a = -13,33/1,5 = 8,89 m/s^2
F = m x a = 1100 x -8,89 = -9,8 10^3 N

Minteken omdat de kracht tegen de bewegingsrichting in is.

Als de beweging wrijvingsloos is, en als het een vlakke weg is, dan is dit de remkracht. De normaalkracht en het gewicht doen er dan niet toe (op een helling is het een ander verhaal, dan moet je de component van de zwaartekracht langs de weg er nog van aftrekken)

De remkracht is dus 9,8.10^3 N Twee cijfers significant omdat je gegevens dat ook zijn.

Merk op dat er nogal wat aannames zijn:
- eenparig vertraagde beweging (constante totaalkracht)
- wrijvingsloos
- vlakke weg