het is het lijdend voorwerp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dit is namelijk geen volledige zin, de hele 'zin' is een zinsdeel an sich.
'De trotse bezitter van een sportauto' is (in de zin van redekundig ontleden) geen volledige zin, het is een zinsdeel. 'van een sportauto' is . Het hangt er dus vanaf waar dit wordt gebruikt welk zinsdeel het is. Voorbeelden:

Onderwerp:
De trotse bezitter van een sportauto blijkt regelmatig te hard te rijden.

Lijdend voorwerp:
De agent bekeurde de trotse bezitter van een sportauto.

Meewerkend voorwerp:
De ANWB gaf een jaar lang gratis lidmaatschap aan de trotse bezitter van een sportauto.

Naamwoordelijk deel van het gezegde:
Hij is de trotse bezitter van een sportauto.

Belangrijk bij zinsontleding (redekundige ontleding) is dat je de segmentatie goed doet, in dit geval moet je dus 'van een sportauto' niet als apart zinsdeel ontleden.