hoe leer je topo over landen, steden, wateren, gebergten en rivieren het snelst?

heb morgen een toets

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

laatst ook maar een weekend om zo'n honderd steden, wateren en gebieden te leren van Nederland te leren.
Ik deed alles per provincie, dus ik ging pas naar de volgende provincie als ik bijvoorbeeld Friesland uit mijn hoofd wist.
Ik heb trouwens vanaf volgende week toetsweek :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jij ook :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie net dat mijn Nederlands in de eerste zin niet optimaal is... sorry ;)
Dat is natuurlijk een beetje laat vragen, verder is het zonde van je tijd om nu op internet te gaan.

Wat je nu moet doen is stampen! Deel alles in 5 stukjes en ga leren en na 1 stukje laat je je door iemand overhoren. Dan stukje 2, dan overhoren van 1 + 2, dan stukje 3, overhoren 1,2,3 etc. Deel die 5 stukjes NIET in per provincie of land ofzoiets, je weet namelijk zeker dat er vragen worden gesteld uit ELKE provincie of ELK land. Deel het dus anders in stukjes (bijv eerst alle steden, dan de wateren en dan de gebergten, want als je het niet meer haalt met leren vandaag heb je in ieder geval overal iets van geleerd en kun je nog geluk hebben met de toets morgen.

Hard werken nu.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Vooral het overhoren is een goede tip, maar ook de rest van het antwoord is prima.
Bedenk zelf ezelsbruggetjes. Een bekend voorbeeld is natuurlijk TV-TAS voor de Waddeneilanden. Zo kun je ook bijvoorbeeld plaatsnamen en rivieren onthouden.

Als je dat niet lukt of het werkt niet, dan is de enige oplossing: herhalen, herhalen, herhalen. In plaats van een film te kijken vanavond, kun je ook gewoon een paar uur lang alleen maar naar kaarten en plaatsnamen kijken. Lees de namen hardop voor, zo onthoud je het beter. Dat is mijn ervaring tenminste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
laat je overhoren, dan kan blijven dingen vaak ook beter hangen.
Maak een verhaal van alle dingen die je moet leren, zo onthoud je alles het snelst.

Voorbeeld: "Toen ik vorig jaar met het vliegtuig van Amsterdam naar Madrid vlieg, landde ik niet in Brussel, Luxemburg en Parijs. In Lissabon ging ik een ijsje eten, vooraleer ik mijn avondeten genoot in Rome. .........."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Visualiseer absurde situaties in je verhaal, maak gekke zinnen van je verhaal.