ik ben 18 jaar, mag een leraar zonder mijn toestemming een gesprek aangaan met mijn ouders?

Ik ben 18, mijn leraar heeft zonder mij wat te laten weten / toestemming gevraagd een gesprek aangevraagd met mij en mijn ouders. De leraar heeft met mijn ouders een afspraak gemaakt en ik was hier niet van ingelicht. Ik ben 18 jaar, dan moet de leraar toch eerst toestemming hebben van mij om een gesprek aan te gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk het niet, je ouders bepalen toch zelf of ze gaan praten.
Amadea
11 jaar geleden
Jij woont kennelijk bij je ouders in huis, en studeert op hun kosten. Dan hebben zij die rechten. Maar woon jij op jezelf, en verdien jij je eigen inkomen, dan pas ligt het anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent gewoon bij het gesprek dus ze gaan niets bespreken waar jij niet bij bent en dat mag.
Ceeve
11 jaar geleden
Goed stel dat het aan jou gevraagd had moeten worden en jij geeft geen toestemming dan zou er dus geen gesprek kunnen plaatsvinden, dat is toch te gek voor woorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie betaald bepaald . Wat heb je te verdoezelen ? Als het verkeerd gaat met je school liggen de problemen bij je ouders . Die hebben met de school als het ware een overeenkomst . Bij het volwassenen onderwijs zou wel anders liggen .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie zegt dat de ouders de opleiding betalen? Hier word gewoon klakeloos vanuit gegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat we eerst moeten weten waar het gesprek over gaat.
Amadea
11 jaar geleden
Gezien de term leraar zal het een middelbare schoolopleiding betreffen. Examenjaar wellicht, en slechte kansen om het dit jaar te halen. En wil de leraar met de ouders bespreken of volwassenenonderwijs een betere optie is voor deze leerling.

Antwoorden (2)

Ja natuurlijk mag dat, het is toch gebruikelijk dat in het onderwijs de leerprestaties van een leerling worden besproken, waarom zou jij daar toestemming voor moeten geven of dat niet goed willen of kunnen vinden. Het is toch in jouw belang dat je vorderingen maar ook je leerproblemen goed in kaart worden gebracht en waarom zou een leraar dat niet rechtstreeks met je ouders mogen afspreken jij wordt toch mee uitgenodigd om bij dit gesprek aanwezig te zijn.

Maar ik kan me ook voorstellen dat een leraar eerst of alleen met je ouders zou willen praten en later met jou of hoe dan ook, als jij uiteindelijk ook maar bij het gesprek wordt betrokken want het gaat per slot van rekening over jou toekomst.

Toegevoegd na 8 uur:
Laatste regel jou moet zijn: jouw.

Verder wil ik nog opmerken dat hier ook nog zoiets kan zijn als een schoolreglement waar iedereen die op die school lessen gaat volgen zich dient te houden. In dit reglement zal dan ook een bepaling zijn opgenomen dat de school te allen tijde de leerprestaties met de ouders of wettelijk vertegenwoordiger kan bespreken naargelang de school dit nodig acht.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na je 18de is dat niet meer zo van zelf sprekend... De leraar had een afspraak moeten maken maar niet met de ouders die zijn niet meer verantwoordelijk...
Ceeve
11 jaar geleden
Wat heeft een afspraak voor een gesprek met verantwoordelijkheid te maken. Maar goed stel dat het aan jou gevraagd wordt en jij geeft geen toestemming dan zou er dus geen gesprek kunnen plaatsvinden, dat is toch te gek voor woorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We weten ook niet waar het gesprek over gaat...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat maakt niet uit. Als je 18 bent ben jezelf verantwoordelijk al zou de gene alles gejat hebben op school wat los en vast zit. Dan nog mogen de ouders niet ingelicht worden.
Ceeve
11 jaar geleden
Dan krijg je ook geen bezoek in de cel. Je dwaalt wel heel erg van het onderwerp af, het gaat alleen om een simpel gesprek, waar gast gewoon bij aanwezig is.
Nee dat mag niet. Of het verstandig is of niet is een andere vraag. Maar rechtsgeldig ben je 18 en zelf verantwoordelijk. Je hebt nergens meer toestemming van je ouders voor nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal. Helaas hebben leraren vaak lak aan deze regels en bespreken toch alles met je ouders. Je bent bij het aanmelden zelf verplicht om het nummer van 1 van je ouders te geven. ik gaf hier commentaar op omdat ik 21 was en niet meer bij mijn ouders woon maar zonder het telefoonnummer mocht ik de opleiding niet starten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hier helemaal niet om toestemming en verantwoordelijk...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee pelle waar gaat het dan over?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee want we weten niet waar het gesprek over gaat. Je weet dus niet of er ergens toestemming gegeven moet worden of dat het om wel of niet verantwoordelijk gaat. Vraagsteller is gewoon bij het gesprek.
Ceeve
11 jaar geleden
Daphne jouw situatie is duidelijk anders, maar wat is in normale omstandigheden zoals bij gast toch kennelijk het geval is, het probleem ineens om ouders te betrekken bij je school/opleiding. Arnhem en Daphne ik heb nog geen antwoord op mijn vraag of het gesprek dus niet door zou kunnen gaan als gast geen toestemming zou geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan inderdaad best iemand zijn die 18 is en op het VWO zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad, volgens de wet ben je zelf verantwoordelijk. kan ik die regel ook ergens vinden? dat ze daar geen recht op hebben om zomaar naar je ouders toe te stappen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben ook benieuwd naar die wet want ik verwacht geen wet die het verbiedt dat een leerkracht contact opneemt met ouders en een afspraak wil maken waar de leerling bij is.