Je bent 17 en blijven zitten in de derde (door ziek zijn) en nu in vierde geen goede cijfers (dubleren mag niet) wat nu?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je niet een niveau zakken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag je in de vierde niet doubleren, of mag je geen 2x doubleren? In het laatste geval: heb je je ouders al laten vragen of ze in jouw geval een uitzondering kunnen maken omdat het de vorige keer niet kwam doordat jij het niveau niet aankon, maar door medische omstandigheden? Dat lijkt me iets waar ze, eventueel na enige overtuiging, toch wel rekening mee zouden moeten houden.

Antwoorden (4)

Dan moet je afstromen. Zit je in VWO 4 dan zal het Havo 4 worden volgend jaar (want je kunt niet zomaar naar Havo5). Zit je in Havo 4 dan zal het wel het MBO4 worden volgend jaar want je hebt een overgangsbewijs naar Havo 4.
Zit je op het VMBO dan zal het ook wel een niveau omlaag worden of een MBO1 opleiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is vervelend, maar het enige dat je kunt doen, is zoeken naar een andere school, je kunt na de grote vakantie overstappen, of nu al, Je zal op die andere school misschien direct in de derde kunnen, als je een lager soort onderwijs kiest, dan dat je nu doet, in de meeste gevallen zal je dan een stapje naar beneden moeten denken, maar dan zit je volgend jaar wel in de vierde, maar bespreek je mogelijkheden eens met je mentor en je ouders, ga er zelf vast over na denken, wat jij wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als vs na de zomer naar een derde gaat is hij dus 3 jaar ouder! Dat doen ze echt niet hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat toch dat hij een stapje naar beneden gaat, daar bedoel ik het type onderwijs mee, maar volgend jaar wel naar de vierde gaat. Hetzelfde antwoord als jij hebt gegeven, alleen anders omschreven. Ik kan het wel waarderen dat jij je minnen altijd motiveert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt dus dat de vs NU al in de derde zou kunnen komen. Dat zou niet gaan in het vmbo en ook is dat niet logisch als hij nu op de havo zit. MBO is dan de weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zal met 17 jaar de derde van het VMBO niet gaan, want dat bedoel ik inderdaad, nu direct naar de derde gaan, ongeacht op welk niveau je nu zit, maar dan een treetje lager dan je nu zit. Er zijn wel meer 18 jarige die hun VMBO diploma halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste gok ik er op dat het niet om het VMBO gaat (examenjaar, het is al april) en ten tweede denk ik niet dat je daar nu nog kunt afstromen. Je zult eerder naar het MBO worden gestuurd op een zeer laag niveau want een trapje lager op het vmbo maakt niet veel uit. Van T naar kader is een te kleine stap om echt nut te hebben namelijk en van kader naar basis schiet gewoon niet op. Het is de bedoeling dat er zo snel mogelijk een startkwalificatie wordt gehaald en met jouw snelheid gaat dat in plaats van 4 jaar 6 jaar duren en dan moet men nog naar een lager niveau MBO.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaar ook dat je het met je mentor moet bespreken, die ziet wat jouw mogelijkheden en kansen zijn, deze kan je ook het beste van advies voorzien.
Het is niet helemaal duidelijk of je naar school gaat in Nederland of in België, maar in België zijn er wel verschillende mogelijkheden:

- Als je een B-attest (geslaagd zijn en naar het volgende jaar mogen, maar bepaalde richtingen niet meer kunnen volgen) of een C-attest (het jaar moeten dubbelen) krijgt op het einde van het jaar, dan kan je, ten laatste 3 werkdagen nadat je uitslag bekend werd gemaakt, de beslissing betwisten. In dit geval kunnen enkel jouw ouders dit doen, tenzij jij nog voor het einde van het schooljaar 18 bent geworden.

Aangezien de klassenraad echter de volledige eindbevoegdheid heeft - kan je dit niet afdwingen. Je kan wél een onderhoud vragen met de afgevaardigde van de inrichtende macht (meestal je directeur) of met de voorzitter van de klassenraad.

Deze persoon kan overtuigd zijn dat het nuttig is om de klassenraad opnieuw bij elkaar te roepen om alsnog te beslissen om je te laten slagen, maar kan ook zeggen dat het niets aan de zaak zal veranderen.

Zijn jij en je ouders hiermee niet akkoord, dan kunnen jullie binnen de 3 werkdagen na het bekendmaken van hun beslissing, beroep instellen bij de beroepscommissie tegen de beslissing van de klassenraad. Deze procedure kan je terugvinden in het schoolreglement.

Na het onderzoeken van de klacht geeft de beroepscommissie een advies aan de inrichtende macht. Deze is dan opnieuw vrij om de klassenraad al dan niet opnieuw bij elkaar te laten komen.

Wijzen ze het advies opnieuw af? Dan kan je aankloppen bij een andere school om je jaar opnieuw te dubbelen of het volgende jaar in de andere richting te volgen tot het einde van het jaar waarop je 18 bent geworden. Dan kan je namelijk beslissen om je nergens meer in te schrijven. Je kan je ook inschrijven voor de examencommissie. Dan kan je via examens voor de overheid alsnog je diploma of getuigschrift behalen. Dit heet "tweedekansonderwijs" en is voor alle meerderjarigen die er niet in slaagden om in het secundair onderwijs een diploma te behalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt er ook vanaf hoe oud je bent. Via NHA kan je bijvoorbeeld per vak je examen halen op zowel mavo, havo als vwo niveau. Op die manier kan je toch nog op elk gewenst niveau je diploma bij elkaar sprokkelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat in de vraag dat de vraagsteller 17 is.