Hoevel lesuren mag je maximaal in de onderbouw vwo hebben?

Wat is het maximum aantal lesuren wat je als je in het vwo zit (in de onderbouw) mag hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er bestaat geen maximum aantal lesuren wel een minimum aantal en dat is voor vwo
Urennorm vwo

Aantal klokuren
1, 2 en 3
minstens 1040 uur

4 en 5
minstens 1000 uur

6 (examenjaar)
minstens 700 uur
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. In de klassen 1 en 2 en klas 3 havo/vwo is de wettelijke urennorm in 2012-2013 1040 uur. De Inspectie van het Onderwijs gaat bij het toezicht echter uit van een norm van 1000 uur in alle leerjaren (met uitzondering van het examenjaar). Dit komt omdat het kabinet eerder van plan was om de urennorm in deze leerjaren te verlagen naar 1000 uur. Dit gaat niet door: de norm wordt vanaf 2013-2014 op een andere manier versoepeld. Dit werd pas definitief duidelijk nadat de scholen het programma voor schooljaar 2012-2013 al hadden vastgesteld. Daarom gaat de Inspectie in 2012-2013 nog uit van een norm van 1000 uur. Urennorm in voortgezet onderwijs vanaf schooljaar 2013-2014 Vanaf schooljaar 2013-2014 is de urennorm:
voor de eerste 2 leerjaren vmbo, havo en vwo: 1040 uur;
vanaf het 3e leerjaar vmbo, havo en vwo: 1000 uur;
voor het examenjaar: 700 uur;
voor het praktijkonderwijs: 1000 uur in alle leerjaren. Dit staat in de wet Onderwijstijd voortgezet onderwijs, die de Eerste Kamer op 26 juni 2012 heeft goedgekeurd. Scholen mogen vanaf 2013-2014 maximaal 60 uur aan maatwerkactiviteiten volledig meetellen als onderwijstijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En voor de duidelijkheid, het gaat hier om uren van 60 min, niet om lesuren die meestal maar 50 min tellen.