Wat moet je weten voor de mondelinge overhoring Nederlandse literatuur?

Ik wil graag weten of het voldoende is als je het verhaal goed kent en weet wie de karakters zijn of dat je ook alle achtergrondinformatie goed moet kennen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Je moet desgevraagd ook wat kunnen vertellen over thema, motieven (en de manier waarop die in het verhaal naar voren komen). De personages: flat characters, round characters en waaruit dat blijkt.

Verder dingen over de verteltijd of vertelde tijd, als daar wat bijzonders over te melden is. Het vertelperspectief. De wijze waarop het verhaal begint: ‘ab ovo’ of ‘in medias rest’.

Toen ik destijds (lang geleden in de vorige eeuw) mondeling deed, was er ook een leraar die een zodanige vraag stelde dat je die alleen kon beantwoorden als je het boek daadwerkelijk had gelezen. Ik hoop en vertrouw erop dat je dat ook gedaan hebt.

Kortom, de verhaalanalyse.

[leeslijstfrustratiemodus aan]Leuk voor het examen, dat hele (kapot?)analyseren van een boek. Of het de leesmotivatie na het middelbaar onderwijs bevordert, is een tweede. Altijd dat gevlooi naar de motieven die zo’n schrijver kennelijk in zijn boek had gestopt en verstopt…[leeslijstfrustratiemodus uit]

Toegevoegd na 46 seconden:
in medias rest = in medias res
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet de achtergrond info kennen. Wat is de dubbele laag van het boek. Wat wil de schrijver je vertellen enz
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf heb ik van de week mijn mondeling gehad.
Mijn ervaring is dat elke docent zelf bepaalt op welke punten hij/zij de leerling beoordeelt. Ons werd geadviseerd zo'n 20 minuten vol te praten over eigen gemaakte vergelijkingen en de laatste 5 minuten vragen te beantwoorden. Na ongeveer twee middagen onderzoek te hebben gedaan naar 6 boeken (waarvan 3/4 niet helemaal gelezen) via internet, was de mondeling een eitje en kon ik makkelijk de 20 minuten volpraten.

Wel werd er verwacht dat we diep de inhoud ingingen en veel verbanden zochten in motieven, het leven van de auteurs, thematieken, structuren, karaktereigenschappen en andere vergelijkingen maakten aan de hand van literaire begrippen. Dus het vereist goed onderzoek, maar valt te doen. In ieder geval succes!