Moet er meer gedaan worden aan het voorkomen van geweld op scholen?

Denk aan detectiepoortjes, bewaking binnen de school en kluis- en tasinspecties. Zou het werken, of toch niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (8)

nee, je moet het nooit overdrijven..
want gaat het nu zo vaak mis dan?
volgens mij niet.
alleen kluisjes controle is nuttig, maar dat bekijk ik dan meer vannuit het opzicht van drugs opsporen(en eventueel wapens)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon naar een andere school gaan. Ik ken zat scholen waar niet tot nauwelijks geweld voorkomt.En die hebben geen detectiepoortjes en ook geen beveiligers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er moet gewoon een degelijk anti-pestbeleid zijn op scholen. Pesten is de bron van alle ellende. Detectiepoortjes zijn zinloos. Als er mensen zijn die gewelddadige intenties hebben zullen ze creatief genoeg zijn om hiervoor de gelegenheid te creëren. Op dezelfde manier moet de Verenigde Staten zich afvragen waarom ze door al-Qaeda zijn aangevallen in plaats van de tegenaanval te kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belangrijk is dat er een goede sfeer op school is en de leraren een team vormen. Dat werkt beter als detectiepoortjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, er moet absoluut meer gedaan worden, maar dan wel aan de oorzaak van het geweld. Dus niet alleen symptoom bestrijding als wapens weren.

De enige manier om dingen echt aan te pakken is de oorzaak aanpakken.

Vanaf het begin, in de kleuterklassen kun je al seinen zien dus geef de gezinnen aandacht. Niet agressief maar juist echte aandacht, daar gaan mensen zich beter door voelen en dan kan men in beweging komen. Een betere sfeer thuis, een beter gevoel van betrokkenheid bij de maatschappij waarin je leeft (al is het maar het buurtje waarin je leeft, en de school waar je kinderen naar school gaan).

Dat zijn zaken die uitmaken. Trek de mensen erbij, allemaal, ook die die eigenlijk niet snel uit zichzelf komen, die weinig contacten hebben met de buurt. Vorm een groep, een maatschappij. Geef aandacht, veel aandacht en je krijgt er (ongelooflijk) veel voor terug. Bijvoorbeeld minder geweld, maar vooral gelukkiger mensen. En niets is mooier dan zien dat mensen gelukkiger worden, beter in hun vel zitten, omdat ze beter in hun omgeving zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer controle geeft volgens mij alleen maar een groter gevoel van onveiligheid. Ik voel mezelf tenminste niet veiliger wanneer ik een bewapende bewaker zie staan, eerder omgekeerd.
De beste methode om scholen veiliger te maken is om er hechtere gemeenschappen met verantwoordelijke leden van te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit werkt niet. Er ontstaat een sfeer van wantrouwen en het kan zelfs een sport worden om te kijken wat er ondanks de controle binnengesmokkelt kan worden.

We kunnen er beter voor zorgen dat de bewaking niet nodig is en dat de school een plek is waar men elkaar vertrouwt en waar de sfeer goed is.

Dat er buitenproportioneel geweld op school plaats vindt, is gelukkig nog steeds een uitzondering. Laten we dit zo houden en niet iedereen om die reden als een crimineel gaan behandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige hulpmiddel is pesters aanpakken. Niet komen met allerlei weerbaarheids cursussen voor gepeste kinderen. Geen enkel kind kan nl. op tegen een groep en pesters zijn bijna altijd met een groep.
En dat aanpakken dient effectief en hard te zijn...1 waarschuwing 2 schorsing minimaal een week en de derde keer definitief verwijderen.
Scholen NIET opzadelen met een herplaatsingsplicht elders, dat is voor de ouders (evt inspectie) en tevens alleen herplaatsen in een andere stad. Want dan kan de pester moeilijker na schooltijd nog even terugkomen.
De zekerheid dat je verwijderd wordt als je vaker pest zal beter werken dan vrijwel alle andere methoden, zeker als je dan minmaal naar een andere stad / dorp moet voor een andere school.