Wat wordt er precies bedoelt met verhaallijn?

Wat wordt er bedoelt met verhaallijn bij een boekverslag? Moet ik dan gewoon een samenvatting maken of is het iets anders?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
22.8K

Het beste antwoord

Als het goed is zit er een logisch vervolg in hoe het verhaal in het boek zich afspeelt. Wat is de verbinding tussen alle onderdelen? Bijvoorbeeld de chronologie van het leven van de hoofdpersoon, of de geschiedkundige feiten aan de hand waarvan de gebeurtenissen zich afspelen, of vanuit verschillende personen dezelfde gebeurtenis beschreven.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

verhaallijn
de verhaallijn zelfst.naamw. (m./v.) Uitspraak: [vər'halɛin] Verbuigingen: verhaallijn|en (meerv.) onderwerp van een verhaal dat van het begin tot het einde aanwezig is en een zekere evolutie doormaakt.

VERHAALLIJN
1) Rode draad
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De verhaallijn van een boek (vertelling, film, toneelstuk enz) is de lijn die loopt vanaf het begin van het werk, via verschillende verwikkelingen/gebeurtenissen naar het einde. Je gaat dus vanaf het begin van het verhaal naar het eerste moment waarin er iets gebeurde waardoor er een verandering plaatsvond.
Zo pik je die belangrijke veranderingsmomenten op waardoor het verhaal een ander vervolg kreeg. Vaak zijn dit jaartallen of ingrijpende gebeurtenissen die van belang zijn. Zo krijg je het hele verhaal en de veranderingen in beeld die ergens toe leiden, tot het slot.

Toegevoegd na 37 minuten:
Een boekverslag begin je met de titel en evtl. titelverklaring,als die niet in een keer begrijpelijk is,
Over de auteur,
de literaire stroming waarin het boek geschreven is,( bijv. moderne Ned. literatuur ed)
het genre, ( bijv. psychologische roman ed)
Dan de samenvatting
Dit hoeft niet in het boek in chronologische volgorde verteld te zijn. Dat kan je in de samenvatting wel doen. Je kunt dit als eerste vermelden en aangeven dat de volgorde niet overeen komt met het boek. Zo kan je een verhaallijn in je samenvatting maken waardoor het meer chronologisch wordt en daardoor begrijpelijker.
Hierna kan je de tijd en tijdvolgorde aangeven,
de plaatsruimte,
karakterbeschrijving en ontwikkeling,
onderlinge relaties,
thematiek,
motto,
verhaalopbouw
tot slot jouw eigen mening en waarop die gebaseerd is.
Kijk maar eens bij mijn bron voor een voorbeeld van een boekverslag of google eens naar een voorbeeld. Er zijn er genoeg.
amc
11 jaar geleden
Als je alle elementen en opvallendste gebeurtenissen uit het verhaal kunt benoemen en het verband daarvan kunt weergeven, heb je de verhaallijn te pakken.

Gewoon en grove opzet met de voornaamste punten met de verbinding die het thema verduidelijken. In het kort gezegd: De rode draad van het verhaal opsommen in de kortst mogelijke duidelijke vorm.