Wat moet ik doen: leraar geeft mij een 5,5 met opzet in plaats van een 7+?

Ik heb een proefwerk ingehaald, omdat ik op de eigenlijke proefwerk dag ziek was. Dus haalde ik mijn proefwerk in en toen hij het proefwerk terug gaf, vroeg ik of hij mij de goede antwoorden kon geven. Hij zei, 'nee dat doe ik niet'. Daarna vergeleek ik mijn antwoorden met die van een medeleerling en ze waren precies hetzelfde. Dus ik ging weer naar de leraar en zei dat ik mijn antwoorden heb vergeleken en nog steeds zegt hij ,'nee ik ga je proefwerk niet bespreken of wat dan ook'. Ik ben naar mijn mentor en afdelingsleider geweest, zeggen allebei dat ze er niks aan kunnen doen. Dat mijn mentor er niet veel aan kan doen is begrijpelijk, maar de afdelingsleider?

Mensen, kunnen jullie mij alsjeblieft advies geven met hoe ik dit moet aanpakken, moet ik hem aanklagen uitschelden wat dan ook alsjeblieft help mij.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

VWOleerling

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (9)

Stuur een mail naar die leraar en afdelingsleider en zorg dat je ouders contact met die leraar opnemen leraren zijn minder streng dan als een leerling het vraagt.

ik hoop dat je hier mee verder komt

xx veel succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
IK denk dat je er na wat je gedaan hebt niet veel meer aan kan doen. Ik begrijp niet dat de afdelingscoördinator er niets aan kan doen. Wat ik je zal aanraden is om nog een keer naar je afdelingcoördinator te gaan en vragen waarom hij er niets aan kan doen, en dat je antwoorden precies hetzelfde zijn alleen je punt veel lager.

Ik heb zelf ook met een soortgelijk probleem gezeten. Bij mij zei de coördinator dat hij meerdere klachten had gekregen en de leraar hier op aangesproken had. Daarna heeft de leraar alsnog een keer na de les mijn proefwerk besproken

Toegevoegd na 1 minuut:
Je ouders inschakelen kan ook vaak helpen, omdat leraren vaak "Bang" zijn voor ouders om de een of andere reden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is een zeer lastige kwestie, heb je ook aan je leraar gevraagd waarom hij niets wil bespreken? je knut ook nog naar je vertrouwenspersoon gaan op je school, en anders vertel je het verhaal aan je ouders/verzorgers zoals jannex3 zegt, en laat die naar de kwestie vragen; ouders/verzorgers zal hij te woord moeten staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En anders naar directeur. Laat je niet bedonderen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar die willen/kunnen er niks aan doen? School is hartstikke belangrijk, als ik het over kon doen; GRAAG! En ik zou alles op alles zetten om me niet af te laten zetten en al helemaal niet door een onwillige, chagrijnige leraar!
Klopt mijn aanname dat jij precies het zelfde proefwerk gemaakt hebt als jouw klasgenoten, alleen dan een aantal dagen later?

Dan gaat je leraar er waarschijnlijk van uit dat je uitgebreid met je klasgenoten hebt kunnen praten over de inhoud van het eerste werk en vindt hij dat je daarom een lager cijfer verdient.
Of je leraar heeft echt geen tijd/zin om je inhaalwerk na te kijken en geeft je voor het gemak maar een krappe voldoende.

Beide mogelijkheden zijn onzin, je hoort gewoon beoordeeld te worden op hoe je het inhaalwerk gemaakt hebt, en dat de leraar geen tijd of zin had om een inhaalwerk te maken, dat is zijn probleem.

Probeer het nog een keer te bespreken met je afdelingsleider, en inderdaad: stuur je ouders er op af. Daarbij ga ik er even van uit dat je verder gewoon een vlijtige leerling bent die voor weinig problemen zorgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is toch makkelijk genoeg recht te zetten via jouw mentor? Die weet toch precies hoe het zit? Of denkt die ook dat je de kantjes er af loopt en mis je ook vaak om vage redenen proefwerken?
accepteer het gewoon ,een 5,5 is ook een voldoende ,dit is het niet waard dat je er werk en tijd aan besteed
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Luister maar niet naar oribatei, hij vindt het leuk om belazerd te worden.
Stel je ouders op de hoogte van dit probleem, laat ze desnoods contact opnemen met de school en dan specifiek naar de docent en directeur. Neem de OER (Onderwijs Examen Regelement) door en kijk wat je rechten zijn. Uit mijn hoofd heb je recht om je gemaakte tentamen na te kijken, omdat dit redelijke consequenties kunnen hebben voor je opleiding, indien het een onvoldoende was geworden.

Ik zou dit absoluut niet laten zitten. In mijn optiek klinkt het als pesterij en dan mag een leerling niet het dupe worden van een subjectiviteit van een docent.

Ga naar de directeur (nadat je de OER hebt doorgenomen) en leg het probleem daar uit.

Wat eventueel wel zou kunnen is dat bij een inhaal-moment/herkansing van een toets de cesuur van een voldoende is aangepast, ook al is het exact dezelfde tentamen. In dat geval kan je dan wel een lagere cijfer krijgen, ook al had je klasgenoot exact dezelfde antwoorden. Deze methode komt niet vaak voor, maar ik heb het maar 2 keer meegemaakt. Je kan maximaal een 8 halen voor zulke tentamens en niet hoger.

Jouw mogelijkheden:
1. Ga naar docent
2. Ga naar de afdelingsleider
3. Ga naar de directeur
4. Ga naar examencommissie
5. Ga in beroep tegen examencommissie
6. Ga naar een advocaat
7. Start een civielrechtelijke zaak
(7.A Ga in hoger beroep)
9. Geniet van je 7

Maar hoogstwaarschijnlijk is je probleem al opgelost bij stap 4 of 5. Als je bij overige vakken gemiddeld een 7 staat, dan is het zeker de moeite waard om dit te doen. Je slaagt dan met MAGNA CUM LAUDE.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze vallen onder hetzelfde reglement. Maar voor normale toetsen wordt heel coulant ermee omgegaan.
blijf door vragen, ga gewoon elke dag naar je afdelingsleider toe en je mentor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leraren op het voortgezet onderwijs doen altijd waar ze zin in hebben ( helaas).

Maar dit is eigenlijk wat je moet doen ( als het niet te laat is):

1.Maak een foto van de toets van jouw medeleerling met de zelfde antwoorden
2. Geef deze aan je ouders en laat hen een afspraak met de directeur maken en claim zo het passende cijfer waar jij recht op hebt.

Op deze manier kunnen ze er echt niet omheen lijkt mij