waarom is er geen leerplicht voor jongeren ?

Een deel van de jongeren is een groep die niet werkt wat ik erg voor hen vind is dat ze een hele dag niets doen. Doordat er geen studie is is er geen kans op werk. Waarom is er geen leerplicht voor hen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

In België:

Het klopt dat de leerplicht maximum kan gelden tot je 18e verjaardag. Daarna gelden er echter andere 'sociale verplichtingen.'

- Als je bent afgestudeerd moet je je 'inschrijven bij de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleidingen (VDAB). Hierdoor begint je wachttijd te lopen waardoor je na verloop van tijd een ' wacht/werkloosheidsuitkering' kan krijgen die het wegvallen van een inkomen verzacht. Om deze uitkering te krijgen moet je eerst wel hebben gewerkt en/of kunnen bewijzen dat je actief naar een job hebt gezocht. Na je inschrijving bij de VDAB zoekt de dienst samen met jou naar een geschikte job, zodat je, als je zelf niets vindt, toch kan werken.

-Weiger je om te werken of om actief te solliciteren? Dan krijg je géén werkloosheidsuitkering en voorzie je ook niet in je eigen onderhoud.

Besluit: je hebt dus weldegelijk een 'plicht' nadat je meerderjarig bent geworden. Deze plichten worden uiteraard bijgestaan door rechten en zijn niet van toepassing op iedere meerderjarige niet-gepensioneerde.

Toegevoegd na 8 minuten:
Kanttekening: in deze redenering werd geen rekening gehouden met het eventuele onderhoud, bekostigd door een ouder of een voogd. Ook staat er een limiet op het onderhoud door de ouders, want kinderbijslag wordt uitbetaald voor niet-studerende kinderen tot de leeftijd van 18 jaar. Daarna krijgen ouders geen vergoedingen meer, tenzij het om een ernstig invalide meerderjarige gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als minderjarige jongeren en kinderen niet voldoen aan de 'leerplicht' (dus regelmatig de lessen bijwonen als ze naar school gaan en/of deelnemen aan het examen in geval van scholing van thuis uit.) kan dat gevolgen hebben voor hun ouders. Als wettelijke 'verantwoordelijke' van hun kind kunnen zij persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor het verzuimen van de leerplicht.

Andere antwoorden (2)

De leerplicht is tot 18 jaar, tenzij je een havo diploma of hoger hebt.
Vanaf je 18 moet je, ook zonder de druk van een leerplicht, zelf kunnen beslissen wat je wilt doen met je dagen.
Verder zijn er nog ouders die een taak hebben hierin, alleen als je ouders je onderhouden kan je hele dagen op de bank zitten. Ik denk dat de leerplicht verhogen heen oplossing is voor deze groep jongeren, als je niet wil en hoeft te werken en je kan gaan studeren maar doet het niet, dan verandert leerplicht daar niets aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze met 17 niet naar school te krijgen zijn dan lukt dat met 19 wél? De taak hiervoor ligt niet bij de overheid maar bij de ouders.
Ik heb zelf 3 jongens in deze leeftijdsgroep en net als al hun vrienden wordt er gewerkt en/of gestudeerd. Geen niets doen accepteren als ouder, alleen als je met opvoeden begint als ze 12 of ouder zijn lukt dat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen Havo, een MBO2 opleiding is ook al genoeg (en dat is een stuk lager dan havo).
Zoals Nelly al antwoordde is er tot 18 jaar wel een leerplicht, en bovendien is er in Nederland de kwalificatieplicht. Een startkwalificatie betekent minimaal MBO niveau 2 diploma, of het Havo- of VWO-diploma.
Er wordt dus wel degelijk druk uitgeoefend op jongeren om in ieder geval een diploma te halen.
http://www.leerplicht.net/webpages/kwalificatieplicht.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De leerplicht is tot 16 jaar, van 16 tot 18 jaar geldt de kwalificatieplicht. Dus als je je startkwalificatie hebt voor je 18e, mag je stoppen. Zo niet, moet je wachten tot je 18 bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Janny: jawel, de leerplichtambtenaar zit die kinderen en hun ouders achter de broek om toch iets te gaan doen. En zodra ze aankloppen om een uitkering worden ze terug naar school gestuurd.