Mag een docent weigeren les te geven?

Ik had geweigerd mijn telefoon in te leveren omdat dit niet in het schoolreglement stond. Heeft deze betreffende docent nu het recht om te weigeren mij les te geven, of valt dit onder contractbreuk? (Ik heb privéles i.v.m. kleine school)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Docenten die met zulke irritante betweterige kinderen van doen hebben wat mij betreft altijd het recht te weigeren les te geven aangezien je zelf allemaal wel lijkt te weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@AlexD Ik bescherm alleen mijn eigendomsrecht. Als zij het recht niet hebben om een dergelijke actie te ondernemen, waarom zou ik er dan in godsnaam mee akkoord gaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigendomsrecht zegt hij....Een eigenaar mag binnen bepaalde grenzen alles met zijn of haar zaak doen. Echter, het staat de eigenaar niet vrij om een zaak te gebruiken op een wijze die strijdig is met de wet, met de rechten van anderen of op een wijze die "misbruik van bevoegdheid" oplevert. Het eigendomsrecht is veelomvattend, maar niet alles omvattend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op elk antwoord heb je commentaar. Jij wilt alleen horen dat het niet mag. De volgende vraag van je js vast of je haar aan kunt klagen en hoe..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker een mondig type, die gast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Martine Ik ben op zoek naar een passend antwoord, en die heb ik tot nu toe niet gekregen (dit ligt grotendeels aan mij, aangezien ik niet heel veel details heb gegeven). Ik ben zeker niet van plan haar aan te klagen, en ik wil niet perse horen dat het niet mag, ik wil precies horen hoe het op dit gebied werkt. De manier waarop je meteen naar conclusies springt doet me erg denken aan een zekere blonde politicus.... En zelfs zou ik haar willen aanklagen, dan had ik daar zeker geen vraag over gesteld, want dat weet ik zelf wel.

Antwoorden (2)

Als de leerkracht vindt dat de telefoon een storende functie heeft in de klas en jij weigert hem in te leveren heeft de leerkracht zelfs het recht om jou uit de klas te verwijderen.

Dus ja een leerkracht mag dus weigeren om jou les te geven als jij niet voeldoet aan de door hem opgelegde regels.

Toegevoegd na 1 uur:
Naar aanleiding van jouw reactie:

Didactisch en /of pedagogisch gezien kan dit mogelijk niet de beste oplossing zijn (kan dat niet van eren afstand beoordelen) maar jij zult moeten laten zien dat jij je eigen onder haar gezag kunt plaatsen.

Toegevoegd na 21 uur:
Naar aanleiding van reacties:

Aangezien je leeftijd niet vermeld staat ga ik er van uit dat je minderjarige bent,

Mijn advies is nu dat je wettelijke vertegenwoordiging contact opneemt met de schoolleiding en dit aan ze voor legt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het voor 1 les zou gelden, zou ik het met je eens zijn. Maar ik heb me verder altijd aan haar regels gehouden, en nu, een week na het incident, weigert ze me nog steeds les te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je al je excuus aan de leerkracht aangeboden? Heb je al geprobeerd om met de leerkracht een normaal gesprek te voeren? Didactisch en /of pedagogisch gezien kan dit mogelijk niet de beste oplossing zijn (kan dat niet van eren afstand beoordelen) maar jij zult moeten laten zien dat jij je eigen onder haar gezag kunt plaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ beide hierboven Dit is het eerste incident dat ik met desbetreffende docente heb. Ik heb geprobeerd met haar een gesprek aan te gaan, maar ze weigert dit. Waarom ik dus het antwoord op deze vraag wil weten is om met argumenten te komen bij de schoolleiding, zodat deze een gesprek kan regelen, aangezien desbetreffende docente niet naar mij wilt luisteren. Over het algemeen is de schoolleiding niet zo begrijpend in zulke situaties.
Dergelijke zaken hoeven niet noodzakelijk in een schoolreglement te staan. Een leraar heeft het recht om bepaalde regels in zijn lokaal te stellen, als jij je niet aan die regels kunt houden dan ben jij fout, niet de docent. Als jij je aan de regels houdt, dan zal de docent jou ook gewoon les geven.

Daarnaast is het gebruiken van een telefoon tijdens de les ook gewoon onnodig en kan het anderen storen. Wellicht dat de docent al een keer in het algemeen gewaarschuwd heeft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was niet in haar les op dat moment. Misschien had ik dat even moeten toevoegen aan de OP
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leg even uit wat er verder gebeurd is, want de context van je verhaal is niet duidelijk. Daarnaast hebben docenten binnen en rond het schoolgebouw gezag, niet alleen in het betreffende lokaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was je dan foto's van haar aan het maken of zo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@beide hierboven Ik was op de gang, ik wachtte op mijn les van een andere docent, en was ondertussen met mijn vader aan het overleggen wat ik zou koken vanavond. Betreffende docente is toen langsgelopen en heeft toen ge eist dat ik mijn telefoon inleverde, aangezien volgens haar 'telefoongebruik onder schooltijd verboden was". Ik ken het schoolregelement op dit gebied (ik zit ook in de leerlingenraad) en weet (heb het later nog gechecked) dat alleen het gebruik IN de les niet is toegestaan, en dat op de gangen het wel geoorloofd is. Daarom heb ik dus geweigerd mijn telefoon in te leveren, haar wijzend op het schoolregelement en dat ik mijn telefoon mocht gebruiken. Hierop is de docente boos weggelopen. Toen ik les van haar had, heeft ze mij de toegang tot de les ontzegt (ook al ben ik haar enige leerling op dat moment) en weigerde met mij in gesprek te gaan over een eventuele oplossing voor ons conflict.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou de vraag verwijderen en opnieuw plaatsen en nu duidelijk met het hele verhaal. Dan krijg je ook een antwoord waar je wat aan hebt, ik ga hier nu geen antwoord meer aan toevoegen want je verhaal is heel anders dan in de vraag en alleen de mensen die hier kijken lezen je aanvulling nog. Even verwijderen en opnieuw stellen dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens met @Pelle. Zo wordt het een heel ander verhaal. Door deze aanvullingen zouden mensen de indruk kunnen krijgen dat je het bij elkaar verzint terwijl je op antwoorden wacht.