Wat is een kort maar duidelijke definitie van het broeikaseffect?

Ik heb binnenkort een aardrijkskunde proefwerk, maar ik kan nergens vinden wat het broeikaseffect nou precies is. Het staat allemaal heel lang en onduidelijk uitgelegd, daarom ben ik op zoek naar een korte definitie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

In ieder geval redelijk kort:

Het broeikaseffect is het opsluiten van hitte in de atmosfeer. De hitte wordt opgesloten door broeikasgassen; met name koolstofdioxide (C02) en de damp van water (H2O). Deze gassen vormen rondom onze planeet een soort "deken". Zonder deze deken zou er geen leven op aarde mogelijk zijn. Het beschermt ons onder andere tegen de kou van het heelal. Zonder de broeikasgassen zou het ongeveer -18°C zijn, nu is het gemiddeld 15 graden op aarde.

http://globalwarming.berrens.nl/broeikaseffect.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door het verkeerd omgaan met de natuur, houdt de aarde meer warmte vast dan dat hij verliest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee Ed, dit is het VERSTERKTE broeikaseffect. Het broekaseffect op zich is de reden dat er leven mogelijk is op onze aarde. Dus dank het multiversum voor het broeikaseffect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja je heb gelijk, verkeerd ingeschat/ begrepen. ;-((
Doordat we als mens gassen en stoffen in de atmosfeer brengen die warmte, die de aarde dient uit te stralen naar het heelal, reflecteert naar de aarde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook hier: dit is het VERSTEKTE broeikaseffect. Het broeikaseffect op zich is wat Freekflueel beschrijft, en het is er voor verantwoordelijk dat er leven op aarde mogelijk is. All hail broeikaseffect!