mijn zoon zit nu in 3 vmbo-tl. Moet hij volgend jaar verplicht wiskunde examen doen of kan hij het profiel economie kiezen zonder wiskunde met duits?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. Wiskunde is een verplicht examen vak geworden. Wel kan je duits vervangen door een andere taal.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Economie doen zonder wiskunde (A of C) is niet aan te raden, ik weet dat je op bepaalde scholen in kunt stappen zonder wiskunde (of economie wat dat betreft) maar je mist dan wel de basis en hebt wel een soort achterstand als het gaat om standaard vergelijkingen. Het kan zijn dat het op een wat lager niveau (lees mbo) anders zit maar op hbo en al helemaal op universitair niveau heb je heel veel aan deze basiskennis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tevens is wat Lisa bedoelt niet dat je geen economie kunt doen zonder wiskunde, maar dat je verplicht wordt om op een aantal vakken zoals wiskunde en Nederlands examen te doen.
Naast dat je gemiddeld op een voldoende uit moet komen moet je in ieder geval deze vakken halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees het volgende absoluut niet negatief, want van de vraag uitgaande is uw zoon geïnteresseerd in de economie.
- Kan hij niet beter een andere richting opgaan als wiskunde hem niet goed af gaat?
- Heb je al bijles geprobeerd, en zo ja, waar gaat het mis? Ik doe zelf Bedrijfskunde op universitair niveau dus ik heb ervaring als het gaat om wat hij wel en niet moet kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je hier een positief resultaat op krijgt (hetgeen dus wil zeggen dat hij dyscalculie, in welke vorm dan ook heeft) kan je zoon met andere regels het examen ingaan. Het is echter niet heel verstandig om dan een economische studie te gaan doen lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou inderdaad in dit geval zou ik mijn zoon zeker niet richting economie sturen. Verder kan iemand met dyscalculie echt geen vwo advies krijgen. Verdiep je eens in wat dat is (al moeite met getallenlijnen op de basisschool).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder: als hij al dyscalculie zou hebben is economie dus echt iets waar ik hem verre van zou houden!
Je vraag staat er twee keer op, dus antwoord dan ook maar dubbel: je hebt gelijk. Sector economie op VMBO T kan zonder wiskunde. Economie en Duits (en Nederlands en Engels) zijn dan verplicht en verder maak je het pakket vol.
En je zoon zal dan een prima aansluiting krijgen met een MBO-opleiding in de sector economie. ICT, horeca, juridische dienstverlening, detailhandel; wat dan ook.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik vul mijn antwoord nog even aan, na reacties gelezen te hebben.
Uw zoon zal in ieder geval geen technische vervolgopleiding en beroep kiezen, omdat daarbij wiskunde en natuurkunde verplicht zijn. Als hij, naast Nederlands, Engels, Duits en economie kiest voor biologie (en een willekeurig ander vak) zit hij zowel in de sector Economie als de sector Zorg & Welzijn.
Hij kan dan in het MBO kiezen voor vervolgopleidingen waarbij wiskunde/rekenen niet het belangrijkst zijn.
Opleidingen in de sector Economie heb ik hierboven al genoemd.
In de sector Zorg & Welzijn: sport en beweging / verpleging / maatschappelijke zorg / onderwijsassistent / pedagogisch werk / sociaal maatschappelijke dienstverlening
Ook ICT is nog prima bereikbaar. Of een creatieve opleiding. Of beveiliging.
Deze opsomming is lang niet volledig, maar hopelijk maakt het wel duidelijk dat er heel veel mogelijkheden zijn voor uw zoon!
De decaan op de school van uw zoon zal hier van alles over kunnen vertellen.