Mag een school je langer dan 12h bezighouden?!!?

Ik moet geregeld veel langer dan 12 h voor school werken, mag dit wel zonder toestemming? Bij schoolreizen heb je toestemming nodig< waarom dan niet voor zoveel huiswerk dat je moet maken en anders straf krijgt??
Dit kan toch ook niet goed zijn voor de gezondheid Ook binden ze hier dan nog regeltjes aan die niet volgens de wet moeten terwijl school verplicht is dan hebben we toch geen vrij land meer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als jij je huiswerk niet maakt mag de school disciplinaire maatregelen nemen. Hoe lang je over dat huiswerk doet is niet de zaak van de school, dat moet gewoon gedaan worden.

Als je echt 12 uur per dag aan je schoolwerk zit is het waarschijnlijk een te hoog niveau voor je.

Dat over een vrij land is natuurlijk onzin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Per dag zit je gemiddeld 6 tot hooguit 8 lesuren (dat zijn geen klok-uren) op school, zeg 6 'echte' uren.
Daarnaast is huiswerk gemiddeld zo berekend, dat je daarnaast nog ongeveer twee uur bezig bent. Zo kom je ongeveer aan een werkdag van 8 uur - maar regelmatig ook korter.

Heb je daar niet genoeg aan en ben je beduidend langer met je huiswerk bezig, dan doe je teveel, of werk je te traag / me teveel afleiding tussendoor, of is de opleiding eigenlijk te moeilijk voor je.

In je steekwoorden staat ''rechten", en ja, in Nederland heb je als kind gelukkig het recht op onderwijs. Dat lijkt soms wellicht hard werken, maar geloof me, het staat in geen enkele verhouding tot de kinderarbeid zoals we die kennen uit andere plaatsen en tijden. Dus profiteer er van. Zo rustig als nu, krijg je het je hele leven niet weer.

En : hoe meer je van je opleiding maakt, hoe groter de kans dat je later een leuke baan hebt waarbij je je ook nog de nodige vrijheden kunt veroorloven.

Praat dus in eerste instantie eens met je ouders en/of leraren of deze opleiding wel de juiste voor je is, of dat je wellicht beter een stapje terug kunt doen. .Want natuurlijk moet je ook naast school nog activiteiten kunnen ondernemen en hobby's hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de grondwet van Nederland staat dat jongeren tot en met 18 leerplichtig zijn. Als je 17 of 18 jaar bent en een HAVO, VWO of MBO2 diploma hebt duurt de leerplicht tot je 16e.

Eigenlijk is dit een recht. Je mag onderwijs volgen, je krijgt de kans op een goede toekomst en er wordt je de kans geboden op een goed basisdiploma op je eigen niveau.

Op school weten ze ook dat je zelf aan buitenschoolse activiteiten deelneemt zoals sport, je bent misschien lid van een hobby vereniging waar je tijd in moet steken, bijbaantje ed. In principe houden ze hier rekening mee in de hoeveelheid huiswerk die wordt gegeven.
De meeste scholen hebben ook een beleid dat een klas een maximaal aantal proefwerken per dag mag hebben en lossen dit op door bijvoorbeeld in proefwerkweken.

Als jij veel meer uren kwijt bent aan je huiswerk dan je klasgenoten kan dat een aantal oorzaken hebben. Het kan liggen aan:
- het niveau
- je huiswerkplanning
- de omstandigheden waaronder je je huiswerk maakt

Dit kun je op verschillende manieren oplossen. Het beste kun je met je mentor op school gaan praten over hoe dit het beste kan worden opgelost.