Mag een leraar je weigeren om getypt werk?

Ik vind het nogal fijn om mijn huiswerk uit te typen(maakwerk). Nu is mijn vraag, mag een leraar dat afkeuren? (en 'dwingen' om met de hand dat soort dingen te maken)

p.s Er zijn voor zover ik weet geen regels die het verbieden, en dyslecten mogen het ook.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als een leraar je een opdracht geeft als huiswerk en verlangt dat dat handgeschreven moet zijn dan heeft dat 2 belangrijke redenen.

1. Als je met de hand schrijft neem je de leerstof veel beter op.
Als je nl. met de hand schrijft dan moet je veel meer nadenken bij hetgeen je opschrijft en ben je er ook onbewust veel intensiever mee bezig.
De hersenen leggen dan sneller de verbanden mbt de leerstof waardoor je het sneller en beter gaat begrijpen.

2. Het bevorderd je schrijftechniek en hand motoriek.
Ook dit is belangrijk. Veel jonge mensen kunnen tegenwoordig al niet eens meer normaal leesbaar schrijven omdat het toetsenbord dat heeft overgenomen.

Dus het is helemaal in jouw belang dat hij dat verlangt en het is een bewezen educatief feit dat opschrijven de beste resultaten geeft.

Dat het voor dyslectici anders ligt komt omdat die een herkennings stoornis hebben voor het geschreven en gedrukte woord. Zij zien letters anders dan niet dyslectici. Bijvoorbeeld kunnen zij de b en de d niet van elkaar onderscheiden of zien het verschil niet in de C en de G.

Daardoor kunnen zij al helemaal niet of heel slecht begrijpend lezen en schrijven.
Dat daar voor hen dan speciale andere methoden zijn ontwikkeld, daar mag jij je niet op beroepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je je wat meer moet verdiepen in dyslexie. Wat jij noemt is vooral een probleem bij het leren lezen. Het grootste probleem voor dyslecten is vaak dat ze de spellingsregels niet goed kunnen toepassen. Verder gaat lezen gewoon heel langzaam. Een puber hoeft van mij echt niet meer te leren schrijven, we schrijven nog maar een zo'n klein percentage tov de tijd dat wij op school zaten. Verder leer je ook denken en formuleren als je typt, dat gaat vaak nog beter omdat je je niet hoeft te vermoeien met waar die en die letter moet ophouden en waar de volgende letter moet komen. Meer tijd over in je hersenen om stof op te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle,
ik heb in mijn antwoord maar heel beperkt aan willen geven wat het verschil is t.o.v. niet dyslectici.
Natuurlijk is het fenomeen veelomvattender. Maar het voert veel te ver om dat hier uitgebreid aan te geven. Ik heb ook nergens gezegd dat een puber weer moet leren schrijven, wel dat de schrijfvaardigheid onderhouden moet worden en dat dat een goed argument is van een leraar om zijn leerlingen te laten schrijven.
Juist het oefenen op spellingbeheersing ( waar houdt een woord op en met welke letter) wordt op die manier gestimuleerd. Met computerschrijven wordt dat juist te gemakkelijk gemaakt doordat domweg wordt vertrouwd op de automatische spellingcontrole die ook niet helemaal feilloos is. Natuurlijk speelt dan ook mee dat de leerling eenvoudig uitwerkingen van opdrachten van het internet haalt en dat simpelweg kopieert en inlevert alsof het eigen werk is. Dat voorkom je door alleen handgeschreven uitwerkingen te eisen. En als laatste is wetenschappelijk bewezen dat je beter en makkelijker onthoudt als je feiten, begrippen of wat dan ook zelf handmatig opschrijft.
Typen, copy/pasten e.d. gaan te makkelijk op de automatische piloot waardoor de aandacht voor het werk ook veel minder is. Neem zelf maar de proef op de som. Als je een naam en adres moet onthouden dat aan je medegedeeld wordt en je schrijft het niet op dan is de kans meer dan 80% dat je na een uur niet meer weet hoe de naam was en waar hij woont.
Schrijf je het op, dan weet jij gegarandeerd na een uur nog wie het is en waar hij woont zonder op je briefje te kijken....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als ik dat adres typ weet ik het ook nog, niet als ik het copy-paste maar ja daar ging het ook niet over.

Andere antwoorden (5)

Ja, je handschrift is herkenbaar, typewerk ziet er altijd hetzelfde uit, dus iedereen kan je huiswerk dan wel gemaakt hebben, schijf dus gewoon met een pen je huiswerk en type het voor jezelf nog eens uit, als je dat prettig vindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij zijn hier geen regels aan verbonden. Het is meestal aan de docent hoe hij het wil hebben.

Optie 1: Misschien dat je eens in het schoolreglement kunt kijken of er iets over vermeld staat.

Optie 2: Vraag de docent om uitleg waarom hij niet wil dat je het typt en misschien dat je kunt overleggen of hij een ''uitzondering'' wil maken.

Optie 3: Ga naar je afdelingsleider/teamleider en leg hem de kwestie voor. Eens luisteren wat hij hierop te zeggen heeft.

mvg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een leraar mag heel veel, zeker als hij vermoed dat je het kopieert van een ander zodat maar 1 persoon in de klas het maakwerk hoeft te maken want dat is vaak de reden.

Praat met je leerkracht, kom met goede argumenten en dan is het afwachten maar ja de leerkracht mag dit van je vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De leraar kan het op zig niet weigeren.
Maar ik zou het niet doen want dan weet de leraar het niet zeker of jij het wel gemaakt hebt, en niet iemand anders of de computer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat mag hij