Vragen over het Duitse school systeem. Hoe oud gaan ze naar de middelbare school? Hoe oud zijn ze als ze daar afkomen? Zijn alle scholen van de staat?

1. Hoe oud zijn de Duitse kinderen als ze naar de middelbare school gaan (VWO)
2. Hoe oud zijn ze als ze van de middelbare school komen?
3. Zijn alle scholen van de staat?
4. Hoeveel examen vakken? (op het VWO/ Gymnasium?
5. Wat zijn de hoogste en de laagste cijfers die een leerling kan halen?
6. Hoe lang is de "zomervakantie" in Duitsland (Middelbare school)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een hele huiswerk opdracht in één vraag.

Het beste antwoord

Zie de bron voor alle informatie.
1 en 2 Lastig te vergelijken maar de school die verplicht is (te vergelijken met de middelbare school hier: die Sekundarstufe I of der Sekundarbereich) duurt van hun tiende jaar tot en met het zestiende jaar (kinderen moeten 10 jaar op school hebben gezeten. Je kunt daarna nog twee jaar door met de Sek II tot en met je achttiende (de betere leerlingen, vroeger zelfs 19). Een jaar later dus vaak dan de Nederlandse leerlingen.
3 Dat kan ik zo snel niet vinden maar ik neem aan dat er ook in Duitsland privé/particuliere scholen zijn. Dat is meer om 's avonds even naar te zoeken....
4 Voor het gymnasium: de kinderen volgend de laatste 3 jaren van de Sek I en II cursussen en zitten niet meer bij elkaar in de klas. Die mogen ze kiezen. Twee cursussen zijn je grote vakken, met een tijdsduur van twee keer zo lang als de gewone. Daarmee stel je dus een soort profiel samen. Dan heb je nog vier eindexamenvakken (Abiturfächer) en de regels daarvan kunnen per deelstaat wisselen. Je kunt niet alle natuurwetenschappen of alle talen ontwijken maar het maakt voor de latere keuze niet zoveel uit. Je kunt zelfs een vak studeren wat je de laatste schooljaren niet hebt gehad.
Dit gymnasium kun je met een havo/vwo school hier vergelijken.
5 In Duitsland wordt een waardering van 1 tot en met 6 gegeven, waarbij 1 staat voor de beste prestatie, en 5 en 6 onvoldoendes zijn. Aan de cijfers worden de volgende betekenissen toegekend:

Cijfer Omschrijving Vertaling
1 sehr gut zeer goed
2 gut goed
3 befriedigend bevredigend
4 ausreichend voldoende
5 mangelhaft onvoldoende
6 ungenügend onbevredigend

Hoe cijfers er precies uitzien, verschilt per Bundesland. In sommige deelstaten kunnen cijfers bijvoorbeeld met + en - verhoogd of verlaagd worden.
6 Zes weken, zie http://www.schoolvakanties-europa.nl/schoolvakanties-duitsland.html