ik zit midden in een mbo opleiding, maar wil overstappen naar een andere ROC ( zelfde opleiding) hoe zit dat met lesgeld?

ik ben 18 en krijg studiefinanciering. ik zit in het tweede jaar van een mbo opleiding op roc nova college, maar ik wil deze opleiding voortzetten/ afmaken in regio college in een BBL-variant. alleen is het nu 14 oktober en heb ik een brief van nova college gerkegen dat ik het lesgeld moet betalen. maar als ik dus wil overstappen naar een andere roc moet ik dan de lesgeld voor nova betalen én die van regio college?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K

Antwoorden (1)

Op de site van DUO staat deze tekst en het hangt er dus vanaf hoe snel je je bij de andere opleiding uitschrijft. En of je bij de BOL-opleiding wettelijk cursusgeld moet betalen.

Een ander punt is dat je bij een BBL-opleiding niet in aanmerking komt voor studiefinanciering. Ik weet niet of je daar al van op de hoogte was?

Betaal niet dubbel

Als je binnen het beroepsonderwijs overstapt van een opleiding waarvoor je lesgeld moet betalen naar een opleiding waarvoor je wettelijk cursusgeld moet betalen, dan heb je recht op teruggave van (een gedeelte van) het lesgeld.

Wie lesgeld heeft betaald, hoeft namelijk niet ook nog het volledige wettelijke cursusgeld te betalen. Een voorwaarde is wel dat je nieuwe inschrijving in hetzelfde schooljaar plaatsvindt.

Hoeveel krijg je terug?

Hoeveel geld je terugkrijgt, hangt af van de datum waarop je wordt uitgeschreven bij de school waar je lesgeld hebt betaald. Hoe eerder je wordt uitgeschreven, hoe meer je terugkrijgt. Hieronder zie je hoeveel je terug kunt krijgen. Je zou dus eventueel nog maximaal 798,75 terug kunnen krijgen.

Uitgeschreven in Teruggave 2012-2013
Augustus € 1.065,00
September € 1.065,00
Oktober € 798,75
November € 710,00
December € 621,25
Januari € 532,50
Februari € 443,75
Maart € 355,00
April € 266,25
Mei € 0,00
Juni € 0,00
Juli € 0,00

Wat moet je doen?
Je krijgt je lesgeld niet automatisch terug als je je inschrijft bij een opleiding waarvoor je cursusgeld moet betalen. Je moet daarvoor het volgende doen:

- Vraag, als je de datum niet weet, de datum waarop je wordt uitgeschreven na bij de school waar je lesgeld hebt betaald.
- Vul het formulier Verzoek terugbetaling lesgeldstudiejaar 2012-2013 in en stuur het naar DUO. DUO controleert de nieuwe inschrijving op de school waarvoor je het wettelijk cursusgeld moet betalen.
- Stuur het formulier op tijd op. We moeten je aanvraag vóór het einde van het studiejaar (31 juli) hebben ontvangen.