Welke opdrachten kan ik gebruiken voor het aanleren van de juiste pengreep bij een kind in groep 2?

Ik begeleid een kind uit groep 2 voor het aanleren van de juiste pengreep. Nu heb ik op internet een aantal opdrachten gevonden die goed kunnen werken. Echter loop ik vast en kan ik niks meer vinden. Iemand ideeën?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bestaat er zoiets als een 'juiste pengreep' of is dat een verzinsel van een clubje pedagoochelaars? Ik weet bijvoorbeeld dat daar in verschillende landen en in verschillende tijden anders over gedacht wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, er bestaat een juiste pengreep. Dat is de greep waarbij, bij ons schrift het soepelst, met de minste schrijfkramp, en op termijn in het hoogste tempo geschreven kan worden.
Dat wil niet zeggen dat je met een andere schrijfhouding niet netjes zou kunnen schrijven, maar het schrijven gaat een stuk comfortabeler als je een goede houding aanleert, en het is het prettigst en gemakkelijkst als dat vanaf het begin gebeurt.

Antwoorden (4)

Oefen het met een zuurstok (of wortel, da's gezonder) en zodra ze het goed hebben, mogen ze de "pen" opeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oefenen met een zuurstok?
Weet je, als je nou echt geen zinnig antwoord weet....
dan is het geen schande om een vraagje over te slaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kind van die leeftijd een zuurstok geven... zullen de ouders blij mee zijn... :s
Je hebt allerlei penverdikkers waarmee je automatisch de juiste pengreep hebt zoals hier: http://www.hulpshop.nl/catalog/product_reviews_info.php?products_id=177&reviews_id=46

Verder vind ik begin groep 2 nogal aan de vroege kant om op de pengreep te gaan hameren. Daar is nog bijna 11 maanden de tijd voor.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook dit soort potloden (links en rechtshandig) zijn goed om een betere grip te hebben: http://www.stabilo.com/pages-nl/products/easy-colors/

Toegevoegd na 13 uur:
Ik snap niet waarom de standaard schrijfmethoden in groep 2 niet voldoen. Als nu al duidelijk is dat er zulke problemen zijn dat die niet op tijd aan te passen zijn zou ik therapie aanraden van iemand die hier in gespecialiseerd is bv een kinderfysiotherapeute.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geheel volgens de richtlijnen dat kinderen in groep 2 de juiste pengreep oefenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, daar heeft het kind dus ook nog 11 mnd de tijd voor. Ik snap niet waarom de standaard schrijfmethoden in groep 2 niet voldoen. Als nu al duidelijk is dat er zulke problemen zijn dat die niet op tijd aan te passen zijn zou ik therapie aanraden van iemand die hier in gespecialiseerd is bv een kinderfysiotherapeute.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou betekenen dat je alles wat niet zonder een beetje extra hulp is op te lossen door een deskundige zou moeten laten doen. Een kind dat moeite heeft met rekenen? Meteen remedial teaching. Een kind dat het lastig vindt om met andere kinderen om te gaan? Direct naar speltherapie.
Het is juist de bedoeling dat kleine problemen eerst in de klas worden opgelost. Wanneer er vervolgens nog steeds problemen blijken te zijn, die niet met dat extra beetje hulp zijn op te lossen, kun je gaan kijken naar hulp van buitenaf.
Het is een van de mooie kanten van een beroep als leerkracht dat je kinderen juist wel kunt helpen om dit soort dingen goed te leren. Geweldig als dat lukt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@havion
Waar eindigt de hulp van de leerkracht en waar moet extra hulp op gestart worden? Helaas komt het nu te vaak voor dat leerkrachten (goed bedoeld) door modderen en te laat hulp in roepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haivon: als begin groep 2 de problemen dusdanig zijn de VS al met de handen in het haar zit is er of iets aan de hand waarmee je er maar beter op tijd bij kunt zijn ipv afwachten waar het schip strandt in groep 3 (en dan loop je meteen achter) of er is niets aan de hand en VS kan dat niet inschatten. In beide gevallen is hulp van buitenaf nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zit je in het onderwijs?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik werk er niet in maar reken maar dat ik er wat vanaf weet! Verder wordt er aan de ene kant te snel ingegrepen en aan de andere kant te langzaam. Beter is het om goed advies te vragen bij een specialist ipv te lang aan te modderen (en vooral daar weet ik veel over).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de (reguliere) school waar ik werk, als begeleider van leerlingen met een rugzak, werkt een rt-er, een motorisch rt-er, 2 ib-ers, en heel veel leerkrachten. Er is veel expertise in huis. Bovendien komt er wekelijks een kinderfysiotherapeute op school om met kinderen te werken die bij haar in therapie zijn. De lijnen zijn dus kort.
Wat ik vermoed, maar uiteraard niet zeker weet, is dat de vraagsteller een stagiair is die deze opdracht op de stageschool moet uitvoeren. Dan zal een kleuterleerkacht daarvoor een kind uitkiezen dat een potlood nog niet goed vasthoud en daar wel wat hulp bij kan gebruiken, maar geen kind met ernstige motorische problemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja dat krijg je van onduidelijke vragen.... mijn eerste antwoord was ook een antwoord voor iemand als een stagiaire. Verder zul je toch wel weten dat jouw school een zeldzaamheid is. Hier komt echt geen kinderfysiotherapeute en zijn er eigenlijk alleen maar IB'ers, geen RT'er. Alle hulp gaat dmv handelingsplannen in de klas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe is dat ook het mooiste, handelingsplannen in de klas. Juist voor de kinderen die net niet genoeg hebben aan de gewone methode maar even wat extra hulp kunnen gebruiken. Vroeger werd dat tussen neus en lippen door gedaan, nu moet overal een handelingsplan voor worden geschreven. Dat klinkt meteen nogal heftig, maar dat valt best mee, en leerkrachten kunnen dat (als het goed is) gewoon. Maar dat kan nu eenmaal niet altijd, soms is hulp buiten de klas wel nodig.
De fysiotherapeute is overigens niet verbonden aan de school, maar de kinderen die bij haar in de praktijk zitten, kunnen op deze manier wel onder schooltijd therapie krijgen. En het heeft als voordeel dat de lijnen kort blijven en je haar altijd even wat kunt vragen.
Een rt-er is natuurlijk helemaal geen uitzondering, zeker op een grotere school niet. Een motorisch rt-er wel, daar hebben wij enorm geluk mee. We hebben er zelfs twee, die samen de opleiding gevolgd hebben, een kleuterleerkracht en een onderwijsassistente.
Ik denk verder dat over het algemeen het aanmodderen wel meevalt. Onderschat het vermogen van kleuterleerkrachten niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou een RT'er is wel een zeldzaamheid in nieuwe scholen. Onze school heeft nooit een RT'er gehad en die heb je eigenlijk ook niet nodig met handelingsplannen in de klas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of een school een rt-er heeft is er voor een groot deel van afhankelijk hoe de formatie wordt ingezet. Daar kan een school zelf voor kiezen, of extra formatie wordt ingezet door het verkleinen van klassen, voor het maken van een plusklas, of voor een rt-er, een deel van de week dan meestal.
En doordat onze school behoorlijk groot en groeiend is, hebben we iets meer speling, maar elke school kan er voor kiezen om voor een aantal dagdelen een rt-er in te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een keuze inderdaad, niet alleen een financiele maar het is gewoon een ander systeem om met alleen IB'ers en handelingsplannen te werken. Er zijn genoeg mensen die het niet goed vinden dat kinderen de klas uit gaan voor RT. Dat kan beter buitenschools of niet. Daar heeft de grootte van de school niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Da's erg ongenuanceerd hoor. Als je een kleine school hebt, een echt kleine school, heb je echt niet de mogelijkheid om te schuiven en om formatie in rt te stoppen.
En zoals ik al eerder schreef, het is in de eerste plaats ideaal als de handelingsplannen worden uitgevoerd in de klas, door de eigen leerkracht. Maar dat kan niet altijd. Een kind dat echt veel begeleiding nodig heeft, kan baat hebben bij rt buiten de groep, een-op-een, in een rustige omgeving. Na schooltijd komt rt vaak voor rekening van de ouders zelf, wat niet goedkoop is, het wordt in de meeste gevallen niet vergoed zoals logopedie bijvoorbeeld.
En dan heb ik het nog niet eens over de kinderen waarmee ik werk, slechthorende kinderen, kinderen met taalstoornissen, kinderen met vormen van autisme of concentratiestoornissen. Het is voor hen ook nog eens heerlijk om even uit de klas te zijn en een-op-een aandacht te krijgen, daar bloeien ze van op.
(maar we dwalen wel een beetje af :-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste kleine scholen zitten in een grote organisatie, anders redden ze het sowieso niet. Bij sommige kinderen is even uit de klas goed maar bij de meesten niet, gewoon al omdat ze stof missen of ze missen de leuke dingen in de les of de gym (juist ook nodig).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, over kleine scholen, maar dat heeft niets met de formatie te maken. Een school krijgt formatie naar rato van het aantal leerlingen, en dat heeft niets te maken met het bestuur waar het samen met meerdere scholen onder valt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem ligt bij kleine scholen met kleine klassen, niet bij kleine scholen met grote klassen. Verder kan er veel meer met formaties gerommelt worden bij een groep scholen dan met maar 1 school.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, bij ons in het bestuur kan dat niet hoor, onderling rommelen. Het is een erg groot bestuur, met grote en kleine scholen, maar er wordt niet onderling geschoven. Behalve als er echt mensen uit moeten. Dan kan het gebeuren dat er van een krimpschool iemand met een vast contract bij ons komt werken, en dat er iemand met een tijdelijk contract weg moet, terwijl onze school groeit... En het probleem is het grootste bij de echt kleine scholen, met bijvoorbeeld maar 3 groepen, een 1/2 een 3/4/5 en een 6/7/8. In kleine dorpen zijn die er vaak. Je hebt dan als leerkracht misschien maar een krappe 20 kinderen in de klas zitten, maar die zijn dan wel verdeeld over 3 groepen, zodat je echt heel weinig tijd hebt voor handelingsplannen, omdat je al een soort bordjesdraaier in een circus bent om alle groepen uitleg te geven en het normale werk voor elkaar te krijgen. Op die scholen is het heel erg lastig om extra hulp te geven.
Allereerst: groep 2 is een uitstekende groep om dit aan te pakken! In groep 3 gaat het echte schrijven beginnen, en het is heel prettig als de pengreep dan correct is.
Je kunt inderdaad Stabilo-potloden gebruiken, maar om dat voor elk kind aan t schaffen is erg duur. Bij de kleuters, maar ook daarna nog wel, wordt ook veel gebruik gemaakt van driehoekige potloden. Het voordeel van zowel deze potloden als van Stabilo (en veel andere merken) dat de pengreep vrij gemakkelijk goed gaat. Het nadeel is dat ze eigenlijk te dik zijn om de bewegingen vanuit de vingers te maken, wat eigenlijk de bedoeling is. De beweging komt vanuit de hele hand. Met dunner materiaal gaat het gemakkelijker vanuit de vingers, zodat de beweging fijner kan worden gemaakt, en met minder kramp.
Maar goed, het ging nu om de pengreep, wat ook nog belangrijk is bij dunnen materiaal.
Wat bij ons op school door de motorisch specialist (Schrijfdans geeft in alle groepen 2 en 3, en incidenteel ook nog daarna) wordt gedaan is dit: Maak van je duim en je wijsvinger een rondje, de andere vingers staan omhoog, als de veren van een pauw. Leg je potlood tussen je duim en je wijsvinger. Nu vouw je de ander vingers losjes naar beneden. Het potlood wordt vastgehouden en gestuurd door de wijsvinger en de duim, en hij ligt op het voorste kootje van je middelvinger.
Ook niet onbelangrijk: de andere hand is de assistent, die houdt het papier vast, anders gaat het schuiven.
Verdere oefeningen om de vingers soepel te maken:
- de duimen tikken beurtelings alle andere vingers aan (een aantal keer achter elkaar. Eerst een hand, dan allebei tegelijk
- klimmen in je potlood
- bewegingen die steeds kleiner worden, eerst vanuit je schouders draaien, dan vanuit je elleboog, je pols, tot op het laatst alleen je vingers.
- En vooral opletten dat de greep niet te krampachtig wordt!
Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Die Stabilo-kleurpotloden die hierboven worden voorgesteld, zijn duur, maar wel heel mooi!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus!
Als niets werkt en andere kinderen pikken het wel op is het verstandiger om de leerkracht / ouders / schoolarts hiervan op de hoogte te stellen, het niet goed kunnen vastpakken van een pen kan duiden op een motorieken storing.

Het doorblijven proberen kan nadelige gevolgen hebben voor het kind.