Heeft de toon van vragen en opgaven bij een test (significante) invloed op het resultaat?
Ik bedoel, als er bijvoorbeeld in een proefwerk of een test Nederlands, alleen maar opgaven staan, als:
"Vul de persoonsvorm van het werkwoord 'worden' in, in de volgende zin: "Ik ... nooit goed in Nederlandse grammatica""
of
"Vul de persoonsvorm van het werkwoord 'hebben' in, in de volgende zin: "Jan ... het proefwerk Nederlands weer beter gemaakt dan ik""
Hebben dit soort opgaven, met een negatieve toon, een significante invloed op het eindresultaat? Is hier ooit onderzoek naar gedaan? En wat was het resultaat van dat onderzoek?
Toegevoegd na 3 minuten:
Levert een test met opgaven met een negatieve toon een(significant) slechter resultaat op dan een test met opgaven met een neutrale of positieve toon?
Vraagstukjes zijn b.v. een drama voor mensen met dyslexie, omdat ze misschien wel goed zijn in sommen, maar zich niet door de woordenbrei heen geworsteld krijgen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.