Heeft de toon van vragen en opgaven bij een test (significante) invloed op het resultaat?

Ik bedoel, als er bijvoorbeeld in een proefwerk of een test Nederlands, alleen maar opgaven staan, als:

"Vul de persoonsvorm van het werkwoord 'worden' in, in de volgende zin: "Ik ... nooit goed in Nederlandse grammatica""

of

"Vul de persoonsvorm van het werkwoord 'hebben' in, in de volgende zin: "Jan ... het proefwerk Nederlands weer beter gemaakt dan ik""

Hebben dit soort opgaven, met een negatieve toon, een significante invloed op het eindresultaat? Is hier ooit onderzoek naar gedaan? En wat was het resultaat van dat onderzoek?

Toegevoegd na 3 minuten:
Levert een test met opgaven met een negatieve toon een(significant) slechter resultaat op dan een test met opgaven met een neutrale of positieve toon?

Antoni
11 jaar geleden
1.4K
Computoon
11 jaar geleden
Kun je eerst uitleggen wat je bedoelt met 'een negatieve toon' in de voorbeelden? Ik zie er niets negatiefs in. De opdrachten zijn neutraal van toon.
Antoni
11 jaar geleden
De inhoud van de opgaven is negatief voor het zelfbeeld van de maker van de test, lijkt mij zo. Als de maker van de test (onbewust) het gevoel krijgt dat de teksten over hem gaan, dan zou hij tijdens het maken van de test onzeker kunnen worden en een slechter resultaat kunnen bereiken dan bij neutralere teksten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken ook een onderzoek wat hier enigszins op lijkt: als meisjes van tevoren te horen krijgen dat zij relatief gezien slechter zijn in wiskunde dan jongens, dan maken zij de wiskundetoets ook slechter dan meisjes die dit niet van tevoren te horen krijgen. Bij jongens was hierin geen verschil. Ik heb helaas geen bron voor dit onderzoek bij de hand. Maar goed, dit impliceert misschien wel dat een toon of iets dat gezegd wordt invloed kan hebben op iemands prestatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het goed construeren van een toets is een vak apart. In jouw voorbeelden wordt de gebiedende wijs toegepast. 'Negatieve toon' is nog iets heel anders dan 'gebiedende wijs'. Gebiedende wijs is eenvoudig te begrijpen voor iedereen: dit is de opdracht, doe dat. 'Negatieve toon' zou zijn: waarschijnlijk snap je dit niet, maar probeer toch maar.... Zou je liever hebben dat op een proefwerk termen stonden zoals 'Wil je alsjeblieft de persoonsvorm....'. Dat levert dan weer moeilijkheden bij mensen met b.v. dyslexie of mensen die minder 'talig' zijn. Of voor de gemiddelde dwarse autist, die dan invult 'nee dat wil ik niet' ;-)
Vraagstukjes zijn b.v. een drama voor mensen met dyslexie, omdat ze misschien wel goed zijn in sommen, maar zich niet door de woordenbrei heen geworsteld krijgen.
Antoni
11 jaar geleden
Stippel, dank voor je reactie. De voorbeelden in mijn vraag zijn niet zo belangrijk. Het gaat mij om de toon van de inhoud van de tekst van de opgaven. Ik had ook sommen kunnen geven als voorbeelden, waarbij steeds het gemiddelde moet worden berekend van de cijfers van iemand die alleen maar onvoldoendes haalt voor het vak "Rekenen". Als zo'n som dan ook nog zo was opgesteld: "Je hebt het afgelopen half jaar alleen maar onvoldoendes gehaald. Bereken het gemiddelde van je cijfers: 4, 3, 5, 4, 5.", dan zou dat een negatieve invloed kunnen hebben op het zelfvertrouwen van degene die de test maakt. Dat zou weer effect kunnen hebben op het eindresultaat van de test.
Antoni
11 jaar geleden
N.B.: Ik had de voorbeelden ook weg kunnen laten in mijn vraag.
Antoni
11 jaar geleden
Bij het sluiten van de vraag: dank voor alle reacties!

Antwoorden (1)

Het is waarschijnlijker dat de significantie geen invloed heeft op het resultaat, dan de mogelijkheid van wel invloed.
De zin met woord-invullingen zijn neutrale opdrachten die je maar hebt in te vullen. Ze komen niet uit je hart.

Voorbeeld: Persoonsvorm "zijn".
"Ik ... een slechte prater" (ben), terwijl je zelf weet dat je praat als Brugman.
Dus heeft dit geen significante invloed op je emotie.
Wanneer je leest of iemand hoort zeggen:"Ik word nooit goed in de Nederlandse grammatica", dan is dat jammer voor de betrokkene die dat opschrijft of zegt, maar dat geldt niet voor jou zolang je dit niet zelf gemeend uit je eigen daar uiting aan geeft.
Best mogelijk dat er verder in de test staat:"Ik ben de beste van de klas".
Word je er daardoor vrolijker van als je van jezelf weet dat je nog heel hard moet knokken om de vijfjes die je hebt verdiend door luiïgheid omhoog te kunnen halen. (Ik noem maar wat).

Wanneer men een test samenstelt uit puur negatieve-toon-vragen, is dat geen proefwerk meer maar eerder een onderzoek of je na die test een poosje negatiever zult denken dan voor de test.
Zo'n test heeft niet veel zin omdat de uitslag al van te voren voorspelbaar is.
Toch een heel goede denkers-vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Helaas, ik vind je antwoord maar rommelig en onsamenhangend. Je bewering "Zo'n test heeft niet veel zin omdat de uitslag al van te voren voorspelbaar is.", daar twijfel ik aan. Juist daarom stelde ik mijn vraag. Jammer dat ik geen duidelijk en overtuigend antwoord op mijn vraag heb gekregen.