Mag ik stoppen met school , en over 2 jaar weer beginnen?

Ik ben zestien en wil graag stoppen met school. Ik zit nu op het mbo en doe helpende zorg en welzijn, doodsaai..

Ik wil nu graag 2 jaartjes werken, en op toneelles gaan , kwil namelijk ontzettend graag actrice worden. en veel auditie doen. Dan ga ik als ik achttien ben naar een toneelschool in Amsterdam waar je ook heen kan met een vmbo diploma.

Toegevoegd na 1 dag:
iedereeen bedankt voor de antwoorden!:)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Tot je 16e ben je leerplichtig.
Tot je 18e heb je kwalificatieplicht. Dit houdt in dat je tot je 18e alleen kunt stoppen met school als je een havo diploma hebt, of minimaal mbo niveau 2 diploma hebt. Of je moet wachten tot je 18 bent.

Mijn advies is om een toneel gerelateerde opleiding te zoeken voor tot je 18e, of nog even deze opleiding uitzitten, en daarna naar die opleiding gaan die je wilt.

Jij kan nu niet zomaar van school af, omdat je nog verplicht bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk Ytje. Ik zat fout. heb mijn antwoord verwijderd, want dat is onzin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke ;)

Andere antwoorden (3)

Je bent leerplichtig en mag dus niet stoppen met je school
Je kan natuurlijk wel naar een leuke (toneelgerelateerde) school overstappen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent niet meer leerplichtig als je een VMBO diploma hebt gehaald en 16 bent geworden in het laatste schooljaar. De vraagsteller zit momenteel op het MBO, een vervolgopleiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent vanaf je 16e tot je 18e kwalificatieplichtig, je mag dan alleen van school met een havo diploma of mbo2 of hoger ;)
Tot je 18e ben je leerplichtig. Vergeet niet, actrice worden is niet makkelijk. Met alleen toneellessen kom je er niet, je moet je echt kunnen onderscheiden, en er talent voor hebben. Je zou een opleiding kunnen zoeken die je leuk vind en ernaast toneellessen nemen, dan kan je ook audities doen. Denk er goed over na :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dit geval is de vraagsteller niet meer leerplichtig omdat ze een VMBO diploma heeft. Dat maak ik op uit het feit dat ze een MBO opleiding doet en naar de toneelschool wil met een VMBO diploma. Ik ben het eens over je opmerking over talent e.d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent vanaf je 16e tot je 18e kwalificatieplichtig, je mag dan alleen van school met een havo diploma of mbo2 of hoger ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Noa: Met alleen een VBMO diploma ben je niet van de leerplicht af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegenwoordig heb je leerplicht (tot 16) en kwalificatieplicht (tot 18) alleen t houdt gewoon hetzelfde in, een pot nat dus
Nee; pas als je minimaal een MBO2 of HAVO diploma hebt ben je van de leerplicht af. Maar als je dit zo saai vind kan je dan niet naar een wat hoger niveau proberen te gaan? MBO3 verzorgende bijvoorbeeld?

Of... als je echt per se een acteeropleiding wil gaan doen (let op dat dit een opleiding is die behoorlijk hard opleid tot werkloosheid!) kan je overstappen op een communicatie opleiding op het MBO. Dit zal je een stuk beter voorbereiden op een toneelopleiding dan helpende zorg en welzijn. Zeker omdat je jezelf als actrice heel erg goed zal moeten weten te promoten en verkopen (show business is een keiharde wereld en een goede commerciële basis en goede netwerkvaardigheden kunnen dan heel handig zijn).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik heb er ook al bij stil gestaan dan ik misschien later daardoor geen werk kan vinden. Misschien dat ik inderdaad eerst een communicatie opleiding zoek, dan heb ik in iedergeval daar een diploma van. Bedankt voor je antwoordt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn op internet nogal wat studie-interesse testen te vinden (niet allemaal van een even hoge kwaliteit). Je kan een aantal van die testen proberen om te kijken waar nu eigenlijk je interesses liggen. Als je het nu echt niet naar je zin hebt bij je opleiding kan je zo een beter beeld krijgen van wat je wel wil.