Kan ik een scheikunde havo certificaat halen? Ik heb al mijn havo diploma.. (zonder scheikunde)

Ik heb scheikunde nodig voor een opleiding die ik heel graag wil doen. Maar ik had geen scheikunde in mijn vakkenpakket. Nu was mijn vraag, kan ik ook nog een scheikunde havo certificaat halen? D.m.v thuis studeren enzo.. Wat je wel eens op tv ziet.. Maar omdat ik mijn havo diploma al heb, vraag ik me af of dat nog kan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Ja, bij bijvoorbeeld de LOI kan je één vak volgen in je eigen tempo. Dus dat kan prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker. Je kunt staatsexamen doen, dan moet je je aanmelden bij DUO. Een staatsexamen kun je doen voor één of meer vakken, en het grote verschil met schoolexamen is dat je geen vooropleiding nodig hebt, en je niet aan een school verbonden bent. Je mag dus examen aanvragen voor elk vak op elk door jou gewenst niveau, ook als je in dat vak nooit les hebt gehad op school.

Dat betekent natuurlijk wél dat je zelf ervoor moet zorgen dat je kennis voldoende is. Dat kun je doen door zelf de boeken te halen en aan de slag te gaan, eventueel terwijl je in contact blijft staan met een docent scheikunde (bijvoorbeeld van je oude middelbare school) of je gaat een cursus volgen in dat vak via een onderwijsinstituut als LOI, NTI of NHA. En als je denkt dat je zonder ervoor te studeren een examen kunt behalen, dan mag dat natuurlijk ook. Maar je mag dus helemaal zelf weten hóe je de kennis vergaart als je staatsexamen doet. Als je het examen haalt, krijg je een deelcertificaat voor dat specifieke vak, in jouw geval scheikunde.

Lees ook de bron voor meer informatie.