Ik wil graag geneeskunde gaan studeren later maar moet eerst andere diploma's halen.Is dit mogelijk op je 28ste?

Ik wil graag geneeskunde gaan studeren.Maar moet nog havo en vwo halen of een hbo studie doen met een toelatingsexamen eerst.Omdat ik vroeger niet verder ben gekomen dan mbo waar ik de diploma ook niet van heb binnen gehaald.Ik was toen ziek en had ook veel problemen en mijn hoofd kon dat niet meer aan.Nu gaat het beter en wil ik graag studeren.Hoe kan ok dit het beste aanpakken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Ik heb hetzelfde gedaan ooit. Had alleen lagere school, 2 jaar middelbaar en ben toen aan het werk gegaan. Toen ik 36 was stond ik op hetzelfde punt. Ik heb toen gekozen voor direct een toelatingsexamen voor HBO. De school bood een 3 maanden durende voorscholing aan en die heb ik gevolgd. 4 jaar later had ik mijn HBO diploma ;)

Dus ik zeg, zoek een school en ga een toelatingsexamen doen. Veel scholen hebben ook open dagen waar je kan informeren en rondkijken. Niet geschoten is altijd mis toch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles is mogelijk, mits je qua intelligentie het niveau kunt halen natuurlijk. Als je gemotiveerd bent, de financiële middelen hebt, hard werkt en veel geduld hebt (want het is wel een lange weg natuurlijk) dan kan het. Er zijn meer mensen die op latere leeftijd instromen, ook bij geneeskunde.

Toelating tot de studie geneeskunde is wel ingewikkelder dan de meeste studies, want je kunt niet zomaar instromen met een HBO-propedeuse of zelfs een volledig HBO-diploma. Er gelden verplichte vakken, en je zult dus óf een VWO-diploma moeten halen met de vakken natuurkunde, scheikunde, wiskunde en biologie, bij een andere vooropleiding hiervoor de deelcertificaten halen, óf via een colloquium doctum (toelatingsexamen) aantonen dat je deze vakken beheerst op het niveau dat nodig is om toegelaten te kunnen worden tot de universiteit. Niet bij alle universiteiten kun je trouwens een colloquium doctum doen.

Volgens mij zijn er twee manieren, en dat is dus een VWO-diploma halen met de juiste vakken, of via het colloquium doctum deze vakken halen. In beide gevallen moet je je kennis op peil brengen. Je hoeft trouwens niet eerst de HAVO te doen: je kunt ook staatsexamen doen voor VWO, dan ben je niet afhankelijk van de eisen die een school stelt. Via een instituut als LOI of NTI zou je dan de vakken kunnen volgen. Ook de Open Universiteit biedt trouwens een soort bijspijkercursussen voor mensen die bepaalde verplichte vakken missen om toegelaten te kunnen worden tot de opleiding van hun keuze, dus misschien kun je daar ook nog informeren.

Als je de kennis hebt en dus op niveau bent, kun je bekijken of je beter een colloquium doctum kunt doen of je VWO kunt halen. Wellicht is het colloquium doctum de snelste route, dat durf ik zo niet te zeggen. Denk er wel aan dat geneeskunde een lotingsstudie is, dus dat je hard gaat werken voor een studie waar je misschien niet eens binnenkomt. Je mag een paar keer meeloten (ik dacht twee of drie keer?) dus het is misschien een idee om alvast te bedenken wat je gaat doen als je uitgeloot wordt, je zou dan kunnen denken aan een verwante studie, of natuurlijk gewoon nog een jaar werken om te kunnen sparen.

Als je nog een paar jaar recht zou hebben op studiefinanciering, is het natuurlijk het meest voordelig om voor je 30e te starten, omdat je daar dan nog gebruik van kunt maken. Start je na je 30e, dan kan dit niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geneeskunde is een lotingsstudie, omdat er veel meer aanmeldingen zijn dan opleidingsplaatsen. Je moet dus loten, en je gemiddelde examencijfer bepaalt je lotingskansen. Een hoger gemiddelde maakt dat je in een hogere lotingsklasse komt, waardoor je meer kans hebt om ingeloot te worden. Daarnaast kun je ook via decentrale selectie worden toegelaten, dat is een soort sollicitatietraject waarin je motivatie, werkervaring en talent belangrijk zijn.