De cito gaf vmbo-k advies. Nu zegt school dat Cito vaak fouten maakt en dat zij er wel een havo advies van kunnen maken. Is dit normaal?

De school zei dat de Cito dat kader advies nou eenmaal gaf dat de school daar achter stond. Er ontstond een conflict over. Die ouders wilden al hun kinderen (4) van die basisschool halen vanwege dat lage advies. Toen ineens zei de school dat ze allemaal berekenfouten in de Cito hadden gevonden, waardoor ze ineens een havo wilden geven, met het verzoek dan wel die andere kinderen op school te laten. Het lijkt wel handelswaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal is advies wel goed hoor!!!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
hmm, ik heb vbo B advies gekregen...ik kan HAVO niveau aan :-) Misschien klopte dit advies toen ik 12 was...maar nu in ieder geval niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat idd over toen je 12 was Heer, de meeste mensen kunnen wel hogerop komen maar hebben dan wel eerst die lagere basis nodig!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Tja ik vind dat jammer weet je. Ik denk dat 12 gewoon niet de juiste leeftijd is om dan al vast te stellen wat iemand kan. of niet kan. Dan lijkt me 15/16 beter geschikt. Uiteindelijk is de middelbare wel de school waar uiteindelijk bepaald word of je HBO of MBO kan gaan doen. Ga maar eens met een VMBO opleiding HBO doen, dat mag niet, moet je eerst 4 jaar MBO doen, of wachten tot je 21 bent. Maar goed daar ging de vraag niet over, dat is slechts mijn gevoel bij de CITO
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet logisch Heer om te wachten tot 15/16 want dan zit je tot die leeftijd nog steeds met alle niveaus bij elkaar en vind je dat leuk? Verder kun je tegenwoordig best wel opstromen als je dat wil en het laat zien. Ik ken kinderen die van basis naar kader gingen en nu mavo doen in de topklas en dat betekent dat ze na hun mavo examen door mogen naar de havo. Na VMBOt kun je ook havo doen en als je het echt laat zien kun je ook ergens een versnelling hebben of op het mbo of op het hbo als je de goede keuzes maakt. Langer met z'n allen op hetzelfde niveau vind ik echt een drama, mijn zoon heeft in de brugklas het eerste leuke jaar omdat iedereen een beetje hetzelfde niveau heeft en het op de basisschool voor hem echt niet zo leuk was, hij was te anders (en nee hij zit niet op het hoogste noch het laagste niveau).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf in een tweejarige brugklas HAVO-VWO gezeten en vond dat heel vervelend. Het niveauverschil tussen de 'matigste HAVO-leeringen' en de 'beste VWO-leerlingen' was veel te groot om het in de les gezellig te kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn ook niet zoveel scholen die de beste VWO leerlingen nog met de slechtste Havo'ers samen zetten. Vaak is er toch wel een apart VWO programma of hebben ze helemaal geen dakpanbrugklassen. Daarentegen is het ook niet handig om echte VWO'ers naar een dakpanbrugklas te sturen, dat is vragen om problemen!

Het beste antwoord

Dat is een rare actie van de school.
Het is wel zo dat de Cito een verkeerd beeld kan geven, als een kind erg zenuwachtig was bijvoorbeeld, of half ziek. Bovendien kan het zo zijn dat een school weet dat een kind bijzonder gemotiveerd is en thuis goed ondersteund wordt. Dat kan ook een reden zijn om als school de mogelijkheden van een kind hoger in te schatten dan uit de Cito-toets naar voren komt. Andersom kan een school ook een lager advies geven als een kind wel slim is, maar een heel slechte werkhouding heeft.
Het is per middelbare school verschillend hoe daar mee om wordt gegaan. Soms wordt heel strikt de Cito-uitslag aangehouden, maar soms gaat men vooral af op het advies van de school.
Maar de situatie die jij schetst vind ik wel dubieus. In dit geval lijkt het er inderdaad op dat de school graag de andere kinderen wil behouden voor het aantal leerlingen, al ken ik de precieze situatie natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Cito kan geen fouten maken. Het is een.test met vragen.die de leerling goed of fout kan beantwoorden. Aan de hand.hiervan krijg je uitslag. De mening van de school telt ook zwaar: als je toets niet zo goed is maar je normaal erg goed presteert kan school je.hoger adviseren.

Dat de ouders vmbo te laag vinden (vul ik zelf in) is erg jammer. Maar de toets is.behoorlijk objectief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De CITO is best wel goed maar kijkt voor het middelbare schooladvies maar één keer naar een leerling. De school kijkt 8 jaar naar een leerling en heeft ook eerdere CITO-toesten van de leerling (gemiddeld 2 per jaar). Als een kind in die 8 jaar structureel beter scoort dan de CITO-toets kan de school dus positief afwijken. Het omgekeerde komt ook voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normaal gesproken geeft een school eerst ZELF een advies af, voordat het kind de Cito Toets doet. De combinatie schooladvies/cito score gaat bij de inschrijving voor de middelbare school en als het schooladvies sterk afwijkt van de cito score, neemt de middelbare school contact op met de basisschool.

De Cito Score is een momentopname. Het kan zijn dat het kind toevallig een black-out had en dat de school zelf (terecht!) een hele andere indruk heeft van het kind en dus hoger heeft geadviseerd dan wat op basis van de Cito Score wordt geconcludeerd. Er is trouwens helemaal niks mis met een VMBO-K advies als dat goed bij het kind past.

Wat NIET kan, is dat de school op basis van de Cito score eerst het schooladvies op een lager niveau zet, en daarna, als de ouders gaan piepen, het advies opeens naar boven bijstelt.

In de Cito score zitten geen rekenfouten. Er is dit jaar wel vanalles mis gegaan met de speciale luistertoets voor dyslectische kinderen, waardoor die gemiddeld allemaal wat meer verward zijn geraakt dan de bedoeling was. Resultaat: lagere scores dan verwacht werd op basis van de entreetoets (die de meeste kinderen in groep 7 doen). Scholen houden aan hun oorspronkelijke advies vast, en de kinderen komen na wat overleg toch terecht waar ze heen wilden.

Als er iets mis was geweest met de reguliere berekening, was dat door het Cito zelf hersteld.

Dus nee, dit is geen normale gang van zaken.