Mogen scholen/universiteiten studenten verbieden om tijdens examens/tentamens naar de wc te gaan om fraude te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.1K

Antwoorden (3)

Lijkt mij niet. Mensen kunnen allerlei ook medische problemen hebben waardoor "ophouden tot na het examen" simpelweg geen optie is. Ze kunnen het natuurlijk wel ontmoedigen om naar het toilet te gaan als dit niet strikt noodzakelijk is.

Bij ons liep dan tijdens tentamens een surveillant mee naar het toilet als een student écht nodig moest. Volgens mij werkt dat prima: iemand die het nog best even kan houden vind zoiets teveel gedoe dus zal er heus geen misbruik van gemaakt worden, en iemand die echt nodig moet, kan gewoon naar het toilet.

Toegevoegd na 31 minuten:
Ik weet trouwens dat er universiteiten zijn die toiletgang tijdens het examen verbieden. Er is dan vaak wél een uitzondering mogelijk bij bijvoorbeeld medische aandoeningen of hele hoge nood. Een echt verbod is dat dus niet. Maar wanneer het echt verboden is en studenten voor de keus staan om in hun broek te plassen (zie: http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/2258364/2007/05/18/In-broek-geplast-tijdens-examen.dhtml) of hun tentamen in te leveren, vind ik echt dat de regels veel te star worden gehanteerd. Als je een drie uur durend examen hebt en net iets verkeerds hebt gegeten, een wat zwakke blaas hebt of zwaar ongesteld bent, moet je m.i. gewoon naar het toilet kunnen. Ik heb geen idee wat een onafhankelijk adviescommissie hiervan zou zeggen als studenten hier echt een punt van zouden maken, maar ik blijf het flauw vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij examens die maximaal een uur duren is dit niet toegestaan.

Als de examens langer duren gaat er een surveillant mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De scholen en examencommissies mogen hun eigen regels bepalen hierin. Normaal gesproken gaat er een persoon mee. Als een examen uit 2 delen bestaat dan kan er normaal gesproken tussentijds gegaan worden. Tijdens één deel is vaak niet toegestaan.

Beetje vreemd is het wel, want in mijn optiek is het weigeren van toiletbezoek identiek aan mishandeling. Geestelijk ga je voorschut door de onnatuurlijke bewegingen die je maakt en lichamelijk is ophouden nooit goed voor je.