Wat is duurder, als je een deeltijd opleiding volgt of een voltijd? qua studiegeld

En wat is het verschil tussen een duale opleiding en een deeltijd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

De deeltijdopleiding, zeker nu de langstudeerboete in gaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Deeltijdstudie is een studie waarbij je er vaak nog iets naast doet, een andere studie of werk.

Duaal is een studie die je combineert met een baan die te maken heeft met de studie:

Bij een duale opleiding combineer je werken en leren. De verdeling tussen werken en leren verschilt per opleiding, maar samen vormen ze een studiebelasting die overeenkomt met een "gewone" voltijdopleiding. Je zit slechts een deel van de tijd op school, maar je leert 100% van de tijd. Duale opleidingen zijn volwaardige hbo-opleidingen, met hetzelfde inhoudelijke studieprogramma als de voltijdvariant. Op dit moment worden in Nederland al zo'n 550 opleidingen duaal aangeboden.

Duaal leren is veel meer dan stage lopen. Bij een goede duale opleiding krijg je soms opdrachten vanuit school die je op je werkplek uitvoert (dit wordt ook wel action learning genoemd). De werkervaring die je opdoet, komt terug in de thema's en werkvormen van je opleiding. Zo vormen studie en werk daadwerkelijk één geheel. Een groot deel van je benodigde studiepunten haal je dan ook met activiteiten en opdrachten die je tijdens je werk uitvoert.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oja de boete: die is ongeveer 3000 voor elke maand die je langer studeert dan de tijd die er voor je studie staat plus 1 jaar.

Toegevoegd na 4 minuten:
Herstel: elk jaar natuurlijk! Maar begint al als je er een maand te lang over doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Deeltijd is iets goedkoper, je hebt immers minder contacturen dus je bent veel minder lastig voor het schoolgebouw en haar personeel. Mijn eerste deeltijdjaar was overigens zeer gevoelig goedkoper, de latere jaren werden wel duurder.

Een ander voordeel van minder contacturen is dat je minder reiskosten hebt, al moet ik daar wel aan toevoegen dat he als deeltijder - iirc - geen recht hebt op een OV-kaart. Ook heb je gewoon minder overhead aan duffe lessen dus je kunt de extra vrije tijd gebruiken om ergens te werken.

Tegelijkertijd is deeltijd een stuk minder motiverend. Je ziet je klasgenoten een stuk minder, je hebt zelfstudievakken. Het idee bij deeltijd is vooral dat studenten bepaalde competenties elders vergaren (werk, ervaring etc).