Wat houdt werktuigbouwkunde (HBO) in?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan je geen antwoord geven, heb geen verstand hiervan, maar op internet valt hier zoveel over te lezen. Check onderstaande links maar eens:
http://www.carrieretijger.nl/opleiding/techniek/engineering/werktuigbouwkunde http://www.hbostart.nl/techniek/werktuigbouwkunde/ http://www.kiesjestudie.nl/studierichtingJ04-Werktuigbouwkunde.html Voor nog meer informatie google je op ''werktuigbouwkunde hbo''. Succes!

Antwoorden (2)

Naast basisvakken als wiskunde en mechanicak krijg je sterkteleer, materialenleer, thermodynamica etc. Je kunt na de opleiding bv tekenaar/ constructeur worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je wel eens in de Python van de Efteling gezeten? Zonder werktuigbouwkundigen was deze constructie nooit mogelijk geweest. De Hbo-opleiding Werktuigbouwkunde richt zich namelijk op het ontwerpen en produceren van apparaten en machines. Je moet bij het woord machines niet alleen denken aan zware industriële apparaten of achtbanen, maar ook aan apparaten die bijna iedereen in huis heeft. Te vaak denken mensen bij werktuigbouwkunde aan ‘olie en fabrieken’. Dat is niet juist. Het is ook een heel creatief vak. Zo worden vorm en uiterlijk zeker niet vergeten en ook betrouwbaarheid en bedieningsgemak spelen een belangrijke rol. Een ander deel van het vakgebied heeft te maken met procesbeheersing, zoals de temperatuurregeling in een huiskamer.

Bij de opleiding werktuigbouwkunde leer je over techniek, maar dat betekent niet dat je alleen met je handen werkt. Integendeel: aan elk product ligt een plan ten grondslag. Dus je zult veel tijd besteden aan nadenken. Over een ontwerp voor een heel nieuw gebruiksvoorwerp of voor een productieproces bijvoorbeeld. Jij bent diegene die nieuwe deuren van een lift ontwerpt. Of een mechaniek dat de lift omhoog en omlaag stuwt. En zo kunnen we nog wel even doorgaan…

Werktuigbouwkunde kun je aan zo’n vijftien Nederlandse hogescholen en opleidingsinstituten volgen. Meestal is er ook een mogelijkheid om de studie in deeltijd of duaal te volgen. Na het behalen van je diploma werktuigbouwkunde ontvang je de graad Bachelor of Engineering en mag je de titel B ENG voeren, of de titel ingenieur (ing).

De beroepsmogelijkheden voor afgestudeerden van werktuigbouwkunde zijn divers. Het is een breed vakgebied, waarmee je veel kanten uit kunt. Elk producerend bedrijf heeft werktuigbouwkundigen in dienst. En dan maakt het niets uit of er in dat bedrijf nu potloden of raketten worden gemaakt. Veel afgestudeerden komen terecht in leidinggevende functies, waar ze zich bezighouden met het oplossen van problemen. Meestal zijn dat problemen op het gebied van kwaliteitszorg, productiekosten en projectmanagement. Werktuigbouwkundigen in functies op het gebied van productie en automatisering houden zich bezig met ontwikkelen van nieuwe productiemiddelen en het adviseren hierover. Na enkele jaren praktijkervaring en een aanvullende onderwijskundige scholing kun je ook in het onderwijs gaan werken of cursussen gaan geven.

Meer informatie in de bron