Hoe wordt dat geregeld met de leraren als scholen overstappen op gevarieerde vakantietijden?

Vanmorgen in de krant (de Gelderlander) een artikel over een school in Zevenaar waar een aantal leerlingen nog les krijgt terwijl de vakantie al begonnen is. Straks misschien ook aan het begin van het nieuwe schooljaar leerlingen die eerder beginnen. Die leerlingen krijgen dan ergens gedurende het jaar hun wek(en) vakantie.
Deze school is één van de tien pilotscholen waar dit plaats vindt.
Dat het haalbaar is mag duidelijk zijn; met leerstof op maat, individuele programma's en computerlessen is dat goed te realiseren.
Voor veel ouders ideaal, want zij zijn minder gebonden aan de drukke vakantieperiodes.
Voor kinderen leuk, want ze zijn met een klein groepje, dus veel aandacht.
Beter voor de vakantiespreiding.
Maar ik lees nergens hoe dit voor het personeel geregeld is.
Moeten die vakantie inleveren? Worden er vakantiekrachten ingehuurd? Hoe duur wordt deze flexibiliteit dan? Want ook de school moet open blijven en dat kost ook geld.
Wie weet hoe men dit oplost?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Op zich natuurlijk niet anders dan elk bedrijf met meerdere personeelsleden op verschillende afdelingen: met afspraken maken en een rooster. Kan juist voor de leerkracht ook fijn zijn, die moeten nu altijd in het hoogseizoen.

Ede: De Stichting verwacht geen problemen op het personele gebied. De kinderen worden afwisselend begeleid door leraren, pedagogisch medewerkers, sportdocenten en muziekleraren.
http://www.prima-online.nl/po/ede-krijgt-basisschool-zonder-vakantie/

Zandvoort heeft niet echt klassen maar 2 ruimten (artikel is van even geleden); http://www.deschool.nl/wp-content/uploads/2010/08/NRC-2011-05-022.pdf dus makkelijker schuiven.

Meer over Zandvoort: Ideaal voor ouders en kinderen, maar wat vinden de leerkrachten? Andrea Koopmans is er blij mee. Ze kan nu eindelijk zelf haar vakantie bepalen. ‘Ik ga in maart een week weg, en in de zomer ook twee weken. Dat hebben we in het team geregeld. En in het najaar nog een keer, denk ik.’ Ze ziet het probleem niet. ‘Het is juist lekker zo.’

De grote vraag is hoe directeur Marjolein Ploegman de starre regels weet te plooien. Natuurlijk respecteert ze de cao. ‘Maar we geven onze medewerkers er een supplement bij. Daarin staat dat de school het hele jaar open is, en dat vakantie kan worden opgenomen in overleg met de collega’s in het team.’

http://www.deonderwijsagenda.nl/?p=311