Op vmbo -tl moet mijn dochter een sector kiezen;economie,techniek,zorg maar met alle 3 heeft ze niets.Ze wil graag bij defensie.Wat is de beste keus?

Toegevoegd na 5 uur:
dank jullie wel voor het meedenken.Ze weet nog niet precies wat ze wil,het liefst land of luchtmacht en haar voorkeur gaat uit naar een gevechtsfunctie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

het beste is om te orienteren , er zijn opleidingen op MBO, die een jaar 'veiligheid en sport' aanbieden. In Amsterdam is zo'n opleiding. In dit basisjaar wordt uitgelegd en aangegeven welke vaardigheden en schoolvakken je moet beheersen om bij defensie te werken of naar de militaire school te gaan.
Ga in ieder geval naar de opendagen.
Dan kun je al je vragen stellen en eventueel naar de KMS
opendagen gaan.....
http://www.defensie.nl/landmacht/eenheden/opleidings-_en_trainingscommando/koninklijke_militaire_school/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Techniek lijkt me dan toch wel een goede keuze voor iemand die naar defensie wil.
ronron1212
11 jaar geleden
zorg lijkt mij de beste keuze, dat vind je immers ook terug in het leger, al ligt het er natuurlijk ook aan wat voor werk binnen defensie ze wil, ik had trouwens vakken in het vrije keuze deel die niks met mijn profiel te maken had, zo kun je dus ook nog kiezen

Toegevoegd na 37 seconden:
je kan hier trouwens het beste met de decaan en/of mentor mee praten,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt er natuurlijk een beetje aan wat ze bij defensie wilt gaan doen. Wilt ze het leger in of op kantoor of als kok (etc)?

Als ze nog niet precies weet wat ze bij de defensie wilt doen zou ik persoonlijk voor economie kiezen. Dit is namelijk een nogal wat bredere richting en heb je er in ieder geval geen last van het feit dat je de verkeerde vakken hebt. Want met economie, wiskunde etc kom je altijd wel goed terecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enkele tientallen MBO-studenten kunnen jaarlijks praktijkervaring opdoen of hun studie afronden bij de Koninklijke Marine. Er zij diverse mogelijkheden voor studenten met studierichtingen zoals; techniek, administratie, goederenbeheer, facilitair, verzorging (horeca), gezondheidszorg of tandartsassistent(e).
http://www.werkenbijdemarine.nl/mogelijkheden/stages/mbo/

Hierboven staat marine maar hier valt ook de landmacht onder: http://www.werkenbijdelandmacht.nl/n/218/mbo-hbo-en-wo.html

Dus: kies maar uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tegenwoordig stroom je het leger in door bij een ROC (regionaal opleidings centrum, soort MBO) de opleiding veiligheid en vakmanschap te volgen. Na 1 jaar (of anderhalf jaar voor niveau 3) stroom je dan in bij de (V)AMO
Ze zal een sector moeten kiezen, maar meerdere vakken passen bij meerdere sectoren (eerlijk gezegd zit bijna geen enkele leerling slechts in één sector, de meesten zitten -onbewust- in twee of drie sectoren) Je dochter kan het beste die vakken kiezen die haar het beste liggen. En kijk dan welke sector daar bij hoort.
Verder is het natuurlijk ook zo dat ze bij defensie nog wel een richting zal moeten kiezen. Ook voor het geval ze niet wordt toegelaten bij defensie. Dus bijvoorbeeld Transport, of Kok, of Verpleegkundige.
Als ze behalve Nederlands en Engels ook Wiskunde houdt, blijven vele wegen voor haar open.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als eerst is het handige om voor dat beroep uit te zoeken of je een bepaald profiel nodig hebt of dat je het met alle 3 kan. Ik denk dat het in dit geval niet uitmaakt.
Het lijkt me btw niet handig om dan zorg te kiezen omdat dat veel meer gespecialiseerd is.
Aan techniek en economie heeft ze allebei wat.

Als het met alle 3 kan dan is het handig om te kijken naar vakken die ze leuk vindt of vakken waar ze goed in is.
Of ze kan bedenken welk ander beroep haar wel leuk lijkt als het haar toch niet gaat lukken. Je kan bij dat beroep dan kijken of er een bepaald profiel voor nodig is.

Ik zit op VWO en had juist het probleem dat ik 3/4 profielen leuk vond en er goed in ben. En dat ik echt niet wist welke kant ik op moest. xD