Kan een kunstacedemie je verplichten om een bepaald soort camera te kopen?

Ik ga dit jaar graphic design studeren aan het hku en wil nu voor mezelf een spiegelreflexcamera kopen. Maar ik zou niet willen dat ik daar op school kom en blijkt dat ik een ander soort camera aan moet schaffen omdat die op de lijst staat met dingen die je moet aanschaffen voor je studie. Is dit gangbaar? Of kan ik nu gewoon een camera kopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Of het gangbaar is bij jouw opleiding kan ik niet zeggen maar ja een school mag zoiets verplicht stellen. Ik ken een koksopleiding waar een messenset van ongeveer 1000 euro verplicht is en zo zijn er wel meer voorbeelden.

Probeer er van tevoren even achter te komen door de opleiding te bellen maar erg lang zal het toch niet duren voor je weet wat je nodig hebt voor school?

Toegevoegd na 23 seconden:
Oja en een kappersschool die een kappersschaar van 200 euro vraagt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe kan een onderwijsinstelling je daartoe verplichten.

"Leerlingen
Indien een laptop aan de leermiddelenlijst wordt toegevoegd, dan is de student op grond van de Onderwijsovereenkomst (ex artikel 8.1.3. van de WEB) in principe verplicht om deze aan te schaffen."
http://dossiers.kennisnet.nl/dossiers/laptops-tablets/kunnen-docenten-en-leerlingen-worden-verplicht-met-een-laptop-te-werken/

Lees ook dit artikel:
http://www.imagzin.nl/2012/02/ouders-woedend-over-verplichte-aanschaf-ipad-voor-school-maar-is-dit-terecht.html

Maar misschien is het "in principe" wel heel belangrijk. Het ligt dus aan de onderwijsovereenkomst die geldt bij de HKU. Het lijkt mij dat het bij HBO belangrijk is, dat er "in principe" staat, want het is nog maar de vraag of de HKU je daar werkelijk toe kan verplichten. Zou je theoretisch dit tot op de bodem willen uitvechten, dan zou je uiteindelijk best gelijk kunnen krijgen.

Maar de praktijk is natuurlijk veel belangrijker. Mensen die HBO gaan doen, zijn volwassen, en willen alles uit hun studie halen. Je mag dan ook aannemen dat als jij kiest voor de HKU je ook vertrouwen hebt in de HKU; want anders ga je daar natuurlijk niet studeren.

Als de HKU die camera verplicht stelt, dan zijn er 2 mogelijkheden: je moet minimaal die camera hebben, om goed mee te kunnen komen. Als je een "mindere" camera hebt, zou het kunnen zijn dat je met bepaalde opdrachten niet mee kunt doen, en vanzelfsprekend wil je dat zelf niet.

De andere mogelijkheid, die m.i. veel meer voor de hand ligt, is dat je via de HKU die camera aan kunt schaffen met b.v. een kortingscoupon. Dat is heel gebruikelijk. Als ik fabrikant van camera's zou zijn, zou ik graag een stuk of 30 van die dingen met 25% korting willen verkopen, in de weet dat mijn camera's door (aanstaande) professionals gebruikt gaan worden. En natuurlijk is er helemaal niets aan de hand als de spiegelreflexcamera die jij op het oog hebt, veel meer mogelijkheden heeft, dan de camera die "verplicht" is voor deze studie.

De beste weg is, om even contact op te nemen met de HKU. Er zijn voldoende mogelijkheden om dat per email te doen. Vertel welke camera jij wilt kopen, en of dat een bezwaar is. Als de HKU aangeeft, dat je beter de "verplichte" camera kunt kopen, zou ik geen moment twijfelen, en dat gewoon doen. Want als ik zo'n advies of verplichting niet zou vertrouwen, zou ik er ook niet willen studeren. Succes!

http://www.hku.nl/web/Faculteiten/BeeldendeKunstEnVormgeving.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dat oogpunt zou ik de camera na de 1e les gaan kopen. In de eerste les wordt vaak veel vertelt over wat je moet aanschaffen.
Wellicht wil je voor een goedkopere klasse SLR gaan. Als je voor een professionele klasse gaat, zit je wel altijd goed. Anders even wachten met kopen.