Hoe werkt het versnelde traject voor het MBO?

Hallo, ik volg momenteel de opleiding werktuigbouwkunde op het MBO. Zodra ik deze opleiding heb afgerond kan ik beginnen aan een HBO studie omdat ik een MBO niveau 4 diploma op zak heb.

Ik heb onlangs gehoord dat het mogelijk is om al na het 3e jaar naar het HBO door te stromen als je hoge cijfers hebt en je docenten je een positief advies gegeven. Dit wordt het versnelde traject genoemd. Voor zover ik weet is het in dat geval alleen mogelijk om door te stromen naar dezelfde studierichting, dus HBO werktuigbouwkunde.

Toen ik mijn VMBO-TL diploma heb gehaald (ouwe MAVO) wist ik nog niet goed wat ik wilde en heb werktuigbouwkunde gekozen omdat ik wist dat dit een zeer goede en brede opleiding is. Ik ben er later pas achtergekomen dat dit eigenlijk niets voor mij is en ik wil zeer graag commerciële economie volgen.

Is het ook mogelijk om van het 3 leerjaar MBO door te stromen naar een compleet andere HBO studie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Hallo,

Als je op je huidige opleiding van mbo 4 in overleg met je docent en schooldecaan een verkort programma kan volgen waarmee jij dus sneller je examen mag gaan doen.
Heb je al een hele winst.
Maar dit is afhankelijk van je prestaties op cognitief en sociaal-emotioneel vlak.
Wat veel weten en begrijpen en verwoorden is 1 ding waar ze naar kijken, maar ook naar je sociale ontwikkeling en de emotionele ontwikkeling hierin.

Als de verkorte traject niet werkt, kan je bij hbo indien je 21 of ouder bent ook een toelatingstest doen.

Hierbij word gekeken naar je nederlandse spreek en schrijfvaardigheid (minimaal havo niveau vereist in leer vermorgen en denkvermogen).
En in jouw geval dan economische kennis op havo niveau vereist als toelatingseis.

Dus als jij voldoende economie als basis kennis beheerst i.c.n Nederlands, dan kan je alsnog worden toegelaten zonder diploma!

Gr Gaelwyn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, in principe heb je voor het HBO een MBO4 diploma, een HAVO diploma of een VWO diploma nodig. Jouw richting is zo anders dat je er echt niet komt na MBO3. Sowieso is een overstap van MBO naar HBO in een andere richting (en zeker deze) al een gevaarlijke omdat je medestudenten op HAVO/VWO al veel meer in de economie hebben geleerd dan jij.