Is het hangen van je schooltas in een vlaggenmast ( met of zonder vlag) een typisch ned. gebruik? Of waar ter wereld kennen we dat nog meer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K

Antwoorden (3)

ja, dat is een typisch nederlands gebruik.

Een gewoonte die stamt uit de jaren ’20 en ’30 toen men na het afstuderen een vlag in de stok hees. Het was toen vrij uitzonderlijk om te gaan studeren, iets wat alleen
weggelegd was voor rijke mensen. Pas in de jaren ’60 gingen ook gewone mensen studeren, wiens ouders natuurlijk heel erg trots waren als hun zoon of dochter het met succes afrondde. Vandaar dat dat mocht worden gezien. Niet iedereen had een vlag of een vlaggenstok daarom werden vaak boeken of schriftjes uit het raam gehangen. Pas later kwam de boekentas erbij en kwam de combinatie vlaggenstok, vlag en tas. Je kunt aan de tassen zien welke tassen worden gebruikt op school om alle boeken in te dragen.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Als je ergens mee stopt, dan hang je spullen aan de wilgen: een schaatser zijn schaasen, een chirurg zijn scalpel, een kapper zijn schaar, enz. enz.

Bij gebrek aan wilgen hangt een student die klaar is met school en zijn diploma heeft zijn tas aan de vlag: ofwel aan de wilgen, hij of zij stopt met school.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toevallig gisteren nog met een paar Belgische collega's over gehad. Die verbaasden zich dat dat hier gebeurt, want die hadden het nog nooit gezien in België.

Het is dus niet iets van heel de wereld, maar typisch Nederlands.