Kun je deeltijd HBO vergelijken met MBO BBL?

Ik wil graag HBO Information management HBO deeltijd gaan doen. Kan ik het dan vergelijken met MBO BBL?
Dus 4 dagen werken en 1 dag naar school?
Zonee, hoe moet ik het dan bekijken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

Dat ligt er aan want je hebt twee vormen: duaal of deeltijd.

Deeltijd of duale opleiding?

In deeltijd studeren kan op twee manieren; in de klassieke deeltijdstudie, waarbij je tot ongeveer 20 uur per week colleges volgt en de rest van de tijd thuis studeert, of duaal, waarbij je werkt én studeert en voor allebei studiepunten krijgt. Maar omdat je bij een klassieke deeltijdstudie wel vaak (relevant) werk moet hebben lijken beide vormen op elkaar.
HBO in deeltijd

Soms heb je geen keuze, dan biedt een hogeschool alleen maar een deeltijdopleiding aan – of juist alleen een duale opleiding. Maar als er wel keuze is, welke variant kun je dan het beste kiezen? Eigenlijk maakt dat niet zoveel uit. Heb je al werk, dan ligt een deeltijdstudie voor de hand. Zo niet, dan kun je voor duaal kiezen. Want in principe is een deeltijdopleiding op hbo-niveau gericht op mensen die al een baan 'in het veld' hebben en zich daarbinnen willen opwerken. Je blijft dus 2 of 3 dagen bij je huidige baan werken, waar je sommige opdrachten kunt uitvoeren, en gaat nog een dag per week naar school. Bij een duale opleiding helpt de hogeschool je met het zoeken naar een baan, waar je een zogenoemde 'leerarbeidsovereenkomst' mee sluit. Er gelden striktere regels dan bij een deeltijdopleiding over welk werk geschikt is en soms krijg je daar ook minder voor betaald. Wel krijg je studiepunten voor je gewerkte uren, terwijl dat bij de deeltijdopleiding niet het geval is.

----------------------------
Als je voor duaal kiest of kan kiezen lijkt dat meer op BBL inderdaad (al is het nivo natuurlijk hoger).