Ik weet niet zeker of ik het begrip socialisatie in de betekenis opvat die jij eraan geeft.
Impliciete socialisatie vindt overal plaats waar mensen in groepen dingen samen doen. Iedereen is geneigd zich te richten op wat binnen de groep kennelijk de bedoeling is; de vele impliciete regels worden al gauw stilzwijgend overgenomen.
Het wordt expliciet wanneer de leerlingen te horen krijgen wat de regels zijn, en met name als de regels zijn uitgeschreven.
Impliciete regels worden expliciet als ze vaak worden overtreden; de school is dan genoodzaakt de regels te benoemen of zelfs op papier te zetten. Regels schenden kan dus een manier zijn om er achter te komen wat de regels zijn - of om te proberen ze af te schaffen.