Wie kent goede Dyslexie oefeningen?

Hallo, mijn broertje heeft vermoedelijk dyslexie. Hij is via school in contact gekomen met 'Bureau leerlingen hulp'
en leert daar als het klopt de trucs om zijn achterstand in te halen. Maar ik heb het vermoeden dat ze ons een beetje oplichten. Mijn ouders betalen al een aardig bedrag per week aan 'Bureau leerlingen hulp'. Ik moest vroeger wel eens naar een training, en ik besefte gewoon dat ze tijd aan het rekken waren.

Ik zeg zo tegen mijn broertje "Ja, je hebt geen dyslexie. Je moet gewoon wat harder werken." Maar dan voel ik mij erg schuldig aangezien het feit dat hij dan zou kunnen denken dat hij dom is. Dat is hij zeker niet alleen taal is niet zijn sterkste punt, en dan geeft hij de moet op.

Van mijn ouders moet hij elke dag lezen. Daar komt niet echt veel terecht. Of hij moet een ander onzinnig werkje maken.

Zijn hier toevallig mensen met dezelfde ervaringen, mensen die zelf Dyslexie hebben of juffen en meesters?
Die mij tips kunnen geven over de spellingsregels hoe je deze kan uitleggen. Of tips om hem te motiveren. Ik heb er toch wel wat voor over om te zorgen dat mijn kleine broertje naar een goede middelbare school kan.

Met Vriendelijke Groet,
TeDaZ99

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (5)

Allereerst:
Dyslexie heeft niets met dom te maken. Je kunt heel intelligent zijn en dyslexie hebben. Als je dyslexie hebt, is het van groot belang om een dyslexieverklaring te hebben, want dan heb je recht op extra tijd bij toetsen, en op hulpmaterialen, juist ook met het oog op de middelbare school is dat heel belangrijk.
Het helpt NIET als jij je broertje zegt dat hij geen dyslexie heeft.
Ik ken Buro Leerlingenhulp niet, maar als ik zo de website bekijk, lijkt het me betrouwbaar. Wat er over dyslexie op de site staat, klopt, en ik denk dat je broertje hier in goede handen is.
Elke dag lezen is heel belangrijk, en bij dyslexie gaat het er vooral om dat iemand goed leest, het tempo is minder van belang. En wat in jouw ogen een onzinnig werkje is, zal vast een doel hebben.
Laat het begeleiden van je broertje over aan professionele mensen, de leerkrachten, mensen van dat Buro Leerlingenhulp, en aan je ouders. Het is niet de taak van een broer of zus om een broertje van dyslexie af te helpen.
Als je wilt helpen, kun je vertellen wat je leuke boeken vindt, misschien een leesmiddag organiseren met wat lekkers erbij, maak het leuk. Dat helpt om hem gemotiveerd te maken. En verder kan het best zijn dat hij gemotiveerd raakt als hij na een poosje merkt dat de oefeningen helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaan best goede boeken over dyslexie.

Waar het om gaat, is dat je 'partieel traint'. Dus als je t's en d's wilt leren, richt je dan daarop en bedenk een plan.

Een plan als voorbeeld.
Neem een oud boek, (of koop er een bij de bieb voor €1).
Pak een gele stift en een groene stift.
Lees een zin, en maak het woord dat uitdrukt WIE de handeling verricht geel. En zoek dan het woord op dat de handeling uitdrukt, en maak dat groen. Let op de uitgaan.
Dus bij 'Het schilderij hangt aan de muur', maak je schilderij geel en hangt groen.

Als hij dat boek uit heeft. Zal hij nooit meer een fout tegen de t's of d's maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klaas, d's en t's zijn het laatste waar je je druk om maakt bij dyslexie. Verder zal ik NOOIT zeggen over een kind met dyslexie dat het dan en dan nooit meer een fout zal maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: zelf ben ik ook dyslectisch. De clou is dat je dan partieel moet leren. Veel dingen tegelijk leren lukt namelijk niet. Dus focussen. De methode met het boek is een probaat middel, omdat je je dan sterk focust op één ding. En daarna kun je dat dus gewoon.
Hoewel: echt ingebrand raakt zo'n vaardigheid nooit, dus daar heb je gelijk in. Maar de vaardigheid is er wel, mits je die even 'wekt'. Daardoor ben ik -als dyslecticus- in staat om fraaie en foutloze teksten te typen. Als ik het dus maar even wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klaas, er zijn heel veel soorten en gradaties in. Ik vind het dus niet prettig dat je iets verkoopt alszijnde dat dat altijd geldig is. Veel beter is te focussen op alleen d's en t's in een oefening ipv daarvoor een boek te lezen en aan te strepen. De dyslexiebehandeling verandert ook en op dit moment is het voor mijn zwaar dyslextische zoon d's en t's werkelijk het laatste waar ik mij druk om maak. Lezen, begrijpend lezen en eenvoudige spelling (haazen en loopen en kipen, kasden ipv kasten) en klokkijken en automatiseren met rekenen veel en veel belangrijker. Als jij je met d's en t's moest bezighouden dan viel het wel mee met de dyslexie. Dat is een stukje waar heel veel mensen zonder dyslexie al moeite mee hebben en die hebben voldoende aan dit: http://www.dr-lex.be/info-stuff/werkwoorden.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle. Je had het woordje 'als' gemist, merk ik.
En ja, focussen is het enige wat echt helpt. Plus focussen op alles wat je wilt leren.
Vandaar mijn woordje 'voorbeeld'. Helaas. Dyslexie is behoorlijk erfelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil me toch even in deze discussie mengen en me merk dat het wel fijn is om eens niet op de spelfoute te letten. Ja je kunt dingen leren en onthouden. Maar naar mijn idee heb ik een selectief geheugen waar geen touw en vast te knopen is. Daarnaast moet je wel rekening houden met het IQ. Het is puur mijn eigen ervaring dus of het echt allemaal klopt weet ik natuurlijk niet. Maar ik heb zelf maar een beperkte opslag ruimte. Ik kan regels maar 1 week onthouden dus waar ik nu een 7 voor haal (naar 4 weken kei hard werken ) haal ik 5 weken later waarschijnlijk een dikke onvoldoende. Het is gewoon niet te doen. Omdat het niet automatisch gaat. Het is als auto rijden zonder te weten waar het gas en de rem zit. Dat gaat goed zo lang je oplet en niet te veel aan je hoofd hebt maar zodra je een noodsituatie hebt vergeet je het en trap je dus gewoon het gas in ipv de rem. Wat me wel opvalt is dat als ik dingen voor het eerst lees ik wel onthoud hoe ik het schrijf. Maar niet hoe ik het uitspreek. En juist als ik het alleen maar hoor dan weet ik wel hoe je het uitspreekt maar niet hoe je het schrijft. Mooi voorbeeld awesome. Zal maar niet zeggen wat ik dacht dat er stond. Kwam er pas 2 weken geleden achter. En ja ik kan engels. Heb een 8 voor gehaald op mijn mbo. En nog even over de d en t lekker belangrijk...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klaas wat bedoel je met dat ik een 'als' gemist heb? Je wilt toch niet zeggen dat als het niet goed het kind het niet wil? En wat wil je zeggen met 'dyslexie is behoorlijk erfelijk'?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, dyslexie schaar ik onder de ontwikkelingsstoornissen, want het heeft erg veel weg van de kenmerken die bij autisme optreden. Het is wel zo, dat we de werking van de hersenen nog lang niet doorgronden. En daardoor lopen al die diagnosen zoals dyslexie, bps, adhd, hsp, ass, nogal door elkaar heen. Het is dan ook niet voor niets, dat de DSM IV alleen door *getrainde* mensen mag worden geïnterpreteerd. Meestal heeft zo'n ontwikkelingsstoornis dus een biologische component. En bij dyslexie en ook bij ass, is die hoger dan 75%. Dus als jouw zoon dit heeft, dan heb jij het waarschijnlijk ook. Of anders de moeder. Het automatiseren is inderdaad een probleem. Maar houd vol. En richt je dus op een enkel facet. Ik gaf als voorbeeld de t's en d's. Want die volgen zeer eenvoudige regels die ieder kan leren.
Door het vasthouden aan zo'n regel, leer je vanzelf een stukje automatiseren. (Vermoed ik)
In ieder geval, zo pak ik dat bij mijzelf aan. Het goede nieuws bij 'ontwikkelingsstoornis' is, dat de ontwikkeling anders en langzamer gaat, of anders gezegd: meestal groeit de persoon er over heen, of leert er op een andere manier mee leven. Ja, zelfs met ass.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, ik BEN de moeder en toevallig weet ik hoe het in onze familie zit: mijn vader en mijn broer hadden ernstige leesproblemen maar in die tijd bestond dyslexie niet als zodanig. Alle kleinkinderen van mijn vader hebben het maar sommige zeer licht en anderen heel zwaar.
Mijn zoon (bijna 11) bleek ernstige dyslexie te hebben. We hebben nu 12 behandelingen gehad en zijn pas op een kwart. Omdat hij de ernstigste vorm heeft (bij de 4% zwaarsten) worden zijn behandelingen volledig vergoed door de zorgverzekering.

Ik weet niet hoe dat met je broertje zit maar de oefeningen zijn goed en beginnen bij het begin. Jij kan hem helpen door elke dag met hem te lezen, dit moet hij niet alleen doen. Wijs met je vinger de woorden aan en ga niet verder als hij verkeerd leest met wijzen. Zo hoef je niet de hele tijd te verbeteren.

Verder heeft mijn zoon computerwerkjes te doen met letters en moet hij enorm veel flitsen (ook per computer, de woorden blijven heel kort staan en hij moet ze nazeggen en dan klik ik door naar het volgende woord). Dit zijn bewezen goede technieken bij dyslexie.

Mijn zoon zit bij onderwijsadvies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Zo is men er nu ook achter dat het echt schijnt uit te maken voor iemand met dyslexie wanneer de letters van een woord net even iets verder uit elkaar staan dan gebruikelijk. Omdat voor hen die letters nogal eens in elkaar kunnen overvloeien bij het lezen waardoor het lezen natuurlijk nog moeilijker wordt. Overigens Pelle, dat is niet niks... dat je zoon bij de 4% zwaarste vorm van dyslexie behoort.
Ik hoop voor jullie dat de hulptechnieken goed helpen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle welk nivo is 4% eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Clarissa, gewoon de 4% zwaarste categorie (kan ook 10% zijn denk ik nu lol). Dat betekent dat de meeste mensen die OOK roepen dat ze dyslexie hebben het minder erg hebben dan mijn zoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het ook (teminsten dat zeggen ze durf ik nu niet meer te roepen ) maar bij mij gaven ze het aan met een nivo. En dat was basisschooljaar groep 4 met zinnen en met woordjes groep 5 of zo. Maar het lijkt me echt heel vervelend als je het nog erger hebt. Ik hoop echt dat hij er zo min mogelijk last van gaat krijgen. En dat hij beseft dat het wel fijn is dat ze er zo vroeg bij zijn ( ga ik dan even van uit ) ik ben er pas achter gekomen toen ik 24 was. Geloof me daar word je niet gelukkig van.
Ikzelf heb geen ervaring met dyslexie, maar ik heb wel eens iets gehoord over een alternatieve aanpak. Dat systeem gaat er vanuit dat dyslexie veroorzaakt wordt door een storing tussen taalgebieden in linker- en rechterhersenhelft bij interpretatie van wat men ziet. Door één oog af te schermen (en dus slechts met één oog te lezen) kan dit voorkomen worden. Zou soms goede resultaten opleveren.
Ik weet niet of het echt werkt, maar kost niks om het eens te proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi dat je naar een goede hulpmethode zoekt voor je broertje. Toen ik je vraag las herinnerde ik mij een boek waarover ik gelezen heb.
Het heet: Dyslexie en touwtjespringen.
Hierin staat beschreven wat het nu precies is.
Het schijnt dat je met bepaalde fysieke oefeningen ook kan helpen om het lezen voor je broertje te bevorderen. Daarbij worden er adviezen gegeven voor ouders, en jij kan hem ook helpen natuurlijk, om hem op een goede manier te helpen.
Ik heb in de bron de link gezet, kijk maar even, misschien heb je er iets aan.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dyslexie is niet alleen een leesprobleem. Ook spellings- en automatiseringsproblemen horen erbij (tafels leren, de maanden van het jaar en bijv klokkijken is lastig).
Kristal
11 jaar geleden
Dat is zo Pelle, de zoon van een vriendin van mij heeft ook dyslexie, en ook de problemen die jij noemt. Ik neem aan dat de auteur van het boek daar ook kennis van heeft.