Mag een leraar controleren of je echt ziek bent?

Hallo allemaal, ( ik ben nieuw hier! )
En ik vroeg me heel erg af,:
Ik heb een vriend, die op dit moment een dag ziek thuis is.
Nu word er ineens opgebeld, dat er zo meteen een leraar komt kijken of hij wel echt ziek is! En dat voor 1 dagje!
Voor de rest is hij niet vaak ziek, helemaal niet.
Ik vroeg me af of iemand weet wat zijn rechten zijn nu, want voor medewerkers e.d. is er wel een privacyregeling.. Maar over studenten kan ik niks vinden!

Ik vind het maar raar, ik hoop dat jullie iets meer weten dan ik !

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Ja dat mag, maar niet als hij boven de 18 is. Ik verwacht eigenlijk een leerplichtambtenaar, geen leerkracht.

Verder weet school niet dat het maar voor 1 dagje is en dan nog veel basisscholen hebben deze week vrij en ze zijn misschien deze week extra aan het opletten zodat er geen mensen een goedkope week op vakantie gaan en dan hun kind op het VO ziek gaan melden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Over privacy: tegen een leerkracht hoeft hij niet te zeggen wat hij heeft, hij moet alleen aantoonbaar thuis zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je echt wilt weten of een leerkracht mag controleren of je ziek bent (ik kan het nergens vinden) google dan even op leerplichtambtenaar en je woonplaats/woonomgeving en bel ze even. Of bel postbus 51: U kunt uw vraag telefonisch stellen via het gratis telefoonnummer
0800-8051 op werkdagen van 08.00 tot 20.00 uur.

www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/wie-houdt-toezicht-op-de-leerplicht.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien was het wel een geintje van klasgenoten?

Andere antwoorden (2)

Hangt van je leeftijd of afspraken met de school af.
Tot het einde van het schooljaar waarin je 16 jaar wordt, ben je in Nederland leerplichtig. De school is verplicht om ongeoorloofd verzuim te melden bij de leerplichtambtenaar in hun gemeente.

Het kan daarnaast dat de school in bijv. een reglement voorwaarden heeft opgenomen die stellen dat verzuim uitsluitend onder bepaalde voorwaarden mogelijk is. Dat is dan een soort contract tussen jou en de school waarmee je akkoord bent gegaan toen je je voor die school inschreef.

Overigens mag ook een baas bij ziekte eisen dat je een briefje van de huisarts of bedrijfarts overlegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar hij is niet bevoegd hier iets tegen te doen. Als hij controleert is hij meestal niet in dienst. Verder is hij ook niet bevoegd dit door te geven aan de inspectie. Hij kan enkel een tip geven.
Wat de leraar in zijn vrije tijd doet moet hij weten