Wordt er gecontroleerd op plagiaat bij het NCOI?

Ik ben bezig met een opleiding bij het NCOI. Ik heb het idee dat heel veel medestudenten jatten van elkaars werk. Nou is dat ieder zijn eigen probleem want zo leer je niets, maar worden module opdrachten, scripts enz, enz niet allemaal gecontroleerd op plagiaat of delen daarvan. Er zijn erg veel studenten die constant opdrachten moeten inleveren, zou toch onbegonnen werk zijn. Of is het meer van je betaalt dus het maakt niet uit wat je inlevert. Je betaalt immers veel geld bij het NCOI en verwacht dan ook dat er niet een beetje wordt aangefloten al krijg ik soms toch dat idee van het NCOI.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Fraude en plagiaat wordt al eeuwen toegepast. Vroeger was dit soms nauwelijks te controleren omdat er geen internet was. Uittreksels van boeken werden ingeleverd zonder dat er ook maar 1 letter van het boek was gelezen. De student viel op het mondeling examen door de mand als er op de inhoud van het boek werd doorgevraagd.

Sinds internet is een moderne vorm van plagiaat die veelvuldig door (luie) studenten wordt gebruikt de
knippen / kopiëren en plakken-variant. Een student moet bijvoorbeeld een scriptie schrijven over een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld over roken en gezondheid. Hij of zij verzamelt via internet stukjes tekst die vervolgens tot een scriptie in elkaar worden geknutseld. Me uiteraard een indrukwekkende literatuurlijst erbij. Er is niet of weinig zelf nagedacht of gereflecteerd. De scriptie is derhalve niet meer dan een in elkaar geflanst 'werkstuk' van teksten van diverse auteurs.

Er zijn instellingen die de werkstukken van studenten met een plagiaatscanner scannen. Men hoopt zo het overschrijven te beperken of te voorkomen.
Regelrechte plagiaat wil zeggen dat men hele lappen tekst, ideeën of nog erger onderzoeksgegevens overneemt van een andere auteur en net doet alsof het de eigen bedenksels zijn.

-----------------------------------------------------------------

NB dit antwoord zou je ook een product van copy / past plagitaal kunnen noemen. Het 2e en 3e stukje is bijna letterlijk overgenomen van de bron hieronder. Af en toe een woord veranderen (synoniem bedenken), woord verplaatsen in een zin enzovoort. Al met al is het met googelen van een stukje tekst uit het antwoord al enigszins moeilijk om rechtstreeks de bron te vinden.

Er zullen altijd 'slimme' studenten zijn die met trucjes vrijwel zonder veel risico kunnen overschrijven, plagiëren, fraude plegen zonder dat het ontdekt wordt. Zeker als er uitsluitend iets ingeleverd moet worden zonder (mondelinge) verantwoording.

----------------------------------------------------------------

De antwoorden op deze site zijn heel vaak een regelrecht stukje fróbelwerk (copy paste) van internetsites. Met droevige maar ook wel knappe resultaten. Heeft kennelijk de voorkeur boven het regelrecht plaatsen van 1 of 2 links en het daarbij laten. Want dat mag niet volgen de huisregels. Maar gelukkig is ook hier een antwoord zonder bronvermelding 'not done'
fisbel